En rätt hopplös sida

Jag har en rätt hopplös sida. Ha, ha skulle barnen säga, det var veckans understatement. Och så skulle de börja räkna upp.  Starta med när jag tror att jag har tappat bort plånbok/nycklar/mobil och hävdar att den här gången är det faktiskt på riktigt, nu ÄR den/de borta. För att strax därpå återfinnas. Fortsätta med… äh.

Nej, det jag syftade på nu är själva besattheten. Om en grej försvinner måste jag leta NU, allt annat läggs undan, jag missar tider, för jag måste hitta NU. Eller som när jag bestämt mig för att köpa en speciell grej, då ska det ske NU. Som belysningen till snögubben, som jag gick och handlade igår. Och som inte funkade som jag tänkt. Den kunde ha legat några dagar, men den liksom brände på bänken i köket. Så jag var tvungen att traska iväg och lämna tillbaka den idag. Och sedan gå vidare till annan butik för att köpa en annan. Bara det att annan butik låg i annat köpcentrum.

Även om man kvistar runt i bil så kan jag föreställa mig att det där tar en stund. Hitta parkering i två köpcentra, bara en sån sak. Men jag kan försäkra, går man så tar det en riktigt lång stund. Bara den raska promenadvägen fram och tillbaka är en timma. Sedan tillkommer rundvandring, val och köpprocedurer.

Var rätt matt i benen när jag kom hem. Det blev liksom inte så mycket mer av dagen. Då hade jag svept över Ikea också, när jag ändå var i närheten. Handlat batterier, en liten belysning och en dörrmatta.

Vad jag inte gjort innan var att se över det totala förrådet av utebelysningar. Jag var ju så besatt av att ersätta det där felköpet.

Nu har jag kollat utebelysningarna. Say no more.

Kanske kan bli en promenad i dagsljus på lördag förmiddag eller så.

Det här var väl inte julältande? Säg att det inte var det!

7 svar to “En rätt hopplös sida”

  1. Ullah Says:

    Nej, det var det inte. Berätta mer!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det finns alltid risk att det kommer mera. Jag kunde ha berättat om när jag tog ned utebelysningarna ur skåpet. Och det kom en liten påse flygande först. Och jag kom ihåg precis hur jag tänkte när jag lade dit den. Att jag verkligen måste se upp när jag ska ta ned saker. Då stod jag på stege. Nu stod jag på liten pall med lika begränsat uppseende som minne. Påsens innehåll höll. Jag hade blivit mycket sur annars.

  3. Lisbeth Says:

    Lite ältande var det fast det handlade om en snögubbe och inte en tomte. Även jag har varit besatt och då hittar jag i alla fall sällan det jag letar. har coolat ner mig och tänker det/den kommer nog fram. Vet du för det mesta duker prylen upp. värre är det när man som jag lägger bort läsglasögon hela tiden då kan man prata om att vara besatt. Jag har löst det så att jag har 2 par. Jag hittar det ena, tappar bort det andra etc…
    Har kommit fram till att genom att vara cool spar jag tid och tid är även det pengar

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; för en stund sedan hittade jag en klänning tillhörande dotter bakom soffan på uteplatsen, av en ren slump. Jag kan föreställa mig hur det skulle ha varit om hon bett om just den när jag skulle hälsa på henne! Jag skulle farit runt hemmet som en galning och åkt iväg djupt missnöjd med mig själv! Fortsatt att leta så fort jag kom hem, beskyllt henne för att ha glömt den hemma hos en kompis. Klänningen måste ha legat där bakom soffan sedan hon kom hem från Berlin i början av augusti och hängde ut en del plagg för vädring.

  5. Ullah Says:

    Skönt att höra att sådant kan hända andra också, sådant där som klänningen bakom soffan på uteplatsen.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; och nu ska vi inte inbilla oss att någon annan än jag hade hängt ut den. Hon skulle aldrig ha kommit på tanken, enligt devisen lite Berlinunk har väl aldrig skadat någon.

  7. Ullah Says:

    Oj, jag skulle nog inte kommit på tanken heller…

Kommentera

