Slutpratat om julen

Behåll nu kvittot, det kan ofta bli problem med belysningar!

Sa kvinnan i kassan i den där butiken med sämsta billighetsreklamen i TV. Jag tänkte särskilt på att hon sa det.

För hon visste förstås. Att massor av kunder kommer tillbaka. När de upptäcker att belysningen de köpt saknar transformator. För att de inte har sett det finstilta på förpackningen, det som inte stod vid själva montern, att belysningen måste kompletteras med antingen en grundbelysning eller en transformator.

Jag som var så nöjd att jag hittat en lagom kort utebelysning till vår gamla snögubbe!

Men varför frågade hon inte, kvinna i kassan, om jag var medveten om vad jag köpt? När nu uppenbarligen kunder kommer tillbaka? Konstigt.

Annars ska jag försöka att inte jultjafsa i år. Ser tillbaka och ser att det brukar vara en jäkla massa jultjafs här från den här tiden och framåt. Lovar avhålla  mig från vilka stakar jag tagit fram och vilka ljus jag ska köpa. Tazettelökar vet jag var jag ska hitta. Hyacinter väntar jag lite med i år när det bara är jag här tills den 18 december.

Men det känns knäppt med alltihop. När det så nyss var sommar. Det blommar lite krasse vid staketet, nejlikor i två krukor, flera nyutslagna margueriter i sin kruka,lobelian tog jag bort härom dagen. I början av april, för 7½ månad sedan skrev jag om de första plantbestyren! Det kallar jag ett väl utdraget sommarhalvår. Bara 4½ månad till nästa!

Ser på blogginlägg från veckan senare förra året. Full snövinter i Göteborg, jag pulsade till graven med granris och röd ljuslykta.

Jäklar. Ska det bli första julen i år utan gravdekoration? Det känns knepigt att be någon annan. Gravar dekorerar man själv. Återstår att fundera över. En sväng över en natt kanske? Mitt i veckan? Och skaffa en sån där röd glaslykta i år igen.

Det är som att Göteborg kommer allt längre och längre bort. Utan Evis och bokmässan kanske det hade försvunnit helt redan!

Slutpratat om julen. Nu.

2 svar to “Slutpratat om julen”

  1. Evis Says:

    Vi har städat i Majans rum och whiskyn finns kvar – om du vill ta en tur till Götet för gravpynt!

  2. Rutan Says:

    Jag säger inget. Det är långt till jul.

Kommentera

