Så länge gräset är grönt…

Igår när jag travade hem sista biten från K-kurvan och Skärholmen och gräset var grönt och jag hade fått ta av mig vantarna för att det blivit för varmt, så tänkte jag så här: I år kunde det väl få vara vår tur! Vi som hatar vinter, snö och kyla! De andra har ju fått sitt några vintrar nu. De har fått breda ut sig om hur underbart allting är, försökt tysta oss som klagat. Än har det varit det fantastiska ljuset, än har det varit barnen som har så roligt, än har det varit de mest bisarra argument. Men framförallt har det varit: ”Håll käften och njut!”

Många av oss har varit gladare den här hösten än många andra höstar. För att det inte varit så kallt. För att blommorna fortsatt blomma. En del av oss skulle förbli så glada om det inte blev så mycket kallare. Jag minns hur riktigt kass till och med ganska jämnhumörade jag har mått när det varit som värst de senaste vintrarna.

Jag har fortfarande ont i knät ibland sedan förra årets vurpa. Nej, man ska inte skylla sig själv. Som går obroddad. Även folk med broddar drattar på ändan. Företrädesvis inne i butiker.

Det mest bisarra argumentet jag hörde förra vintern var en småbarnsmamma som bestämt hävdade att snö är så rent! Vilket förstås är kvalificerat struntprat. Snö tar med sig föroreningar från luften och är alltså inte ens som nyfallen ren. Om man nu inte befinner sig i ett område fritt från alla föroreningar. Sen ackumuleras föroreningarna i snön och det tillkommer nya ju längre den ligger. Och det gör den ju lätt.

För att spara på de ansträngda kommunala budgetarna vore det också fint med en snöfattig vinter.

Sen säger jag inget mer om detta.

Och förväntar mig att slippa kommentarer om att jag väl åtminstone vill ha en vit jul och att det inte finns något dåligt väder bara dåliga kläder.

Men som vanligt är det högt i tak här, rena ozonhålet. Så ös på ni bara. Men ni får igen!

11 svar to “Så länge gräset är grönt…”

  1. cruella Says:

    Jag är en anpassningsbar art, så jag tycker det här är helt okej, förstås. Vem tycker INTE det är förunderligt att kunna sitta på en bänk i den låga sol som fortfarande värmer en smula och dricka medhavt kaffe i en hel halvtimme utan att frysa?

    Det är när det börjar snöa och slaska och inte bestämma sig som jag blir sint och gapar efter ordentliga minusgrader och snö. REN sådan, jo, det är allt skillnad på mängden grus och lera som dras in i Stockholm en januarimånad mot låt säga ett litet samhälle i Jämtland:-)

  2. Ullah Says:

    Jag älskar denna höst! Må den fortsätta ändå till våren sätter igång! Gröna jular är de bästa jular!

  3. Noemi Says:

    Älskar också denna höst! Jag har ännu inte mer än i undantagsfall tagit på mig nån vinterjacka (när jag skulle sitta timtal i en lekpark). Annars klär jag mig lätt med tjock halsduk och tröja och stövlar och njuter av det!

    Gillar den här hösten.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; jag räknade nu inte med snön hur den blir på Stockholms gator, då pratar vi faktiskt om miljöfarligt avfall, utan om den som faller ned. Skillnad är det på stort och smått, men man får befinna sig långt från allfartsvägar för att man ska börja tala om rent.

    Jag minns fortfarande lyckan i våras när backen till soptunnan äntligen var snöfri.

    Uallah; hi hi, instämmer!

    Noemi; har gjort misstaget med tjocka halsdukar ett par gånger de senaste dagarna, funkar inte, för varmt! Gillar!

  5. Evis Says:

    Jag är precis som Cruella väldigt anpassningsbar, och gillar båda. Men jo, det är allt något speciellt med gröna jular. Problemet är att man sällan får även gröna januariar och februariar.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Evis; säger bara vintern 1991/92 i Göteborg. Jag har bildbevis både från den gröna julen och den enda dagen den vintern när det låg drivor i Slottsskogen. Den 28 februari, typ. Hade kommit dagen innan, försvann dagen efter. Väldigt lagom!

  7. Rutan Says:

    Det rena med snön är väl att det blir vitt på marken i stället bör brunt. Det ger en renare känsla.
    Cyklat och halkat omkring i snö och slask har jag gjort tillräckligt de senaste vintrarna, så jag välkomnar en snöfri vinter.
    Jag har hävdat tidigare att julen bör flyttas till februari, då det är större chans att det blir en vit jul, som är så viktigt för många.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; jodå. Jag kan tycka det ser väldigt rent ut när det är snöfritt också.
    Intressant tanke. Med februari. Om det inte vore för ljuset. Jag vill nog ha kvar julljusen just till den här årstiden. Funderar på att gå ut och sätta upp den första precis nu, faktiskt.

  9. Monika Says:

    Här i Borås har det varit väldigt fint – klart och dimma omväxlande, kyligt och friskt, inget regn. Den här veckan blev det mulet, men fortfarande inget regn direkt. Får gärna fortsätta hela vintern! Förra vintern gick jag med stor mage och dålig balans på otroligt dåligt snöröjda trottoarer. Började drömma mardrömmar om snö redan i augusti.

  10. frktjatlund Says:

    Idag blev det helt enkelt aldrig dag. Om ni frågar mig. I hate winter and winter time.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Monika; usch det minns jag, skräcken öer att halka när jag var gravid! Och så minns jag Borås i totalt snökaos. Det hände sig på 70-talet. Stan stod stilla, jag var tvungen att pulsa hela vägen från Sjöbo för att ta mig till jobbet mitt i stan.

    Tjatis; kliade lite fingrarna på mig att sätta upp den första belysningen på uteplatsen. Tror nog jag gör det imorgon om det är lika mörkt.

Kommentera

