Något som luktar i skåpen

Spännande det ska bli att se om jag lyckas. Hålla mig ifrån julskrivande i bloggen alltså. Kollat igenom lite från de senaste åren, eller snarare alla åren. Bläk vilket tjat och vilka trista bilder!

Det blir en sk utmaning!

En sak man kan skriva om i stället är t ex lukten från köksskåp. Vad är det som luktar i köksskåp? Diskuterade med vännen Kajsa, hon som är äldre än 29 men yngre än 50, ikväll. (Så att ingen ska blanda ihop). När hon skaffade, som det heter, nytt kök så försvann en speciell lukt. Hon bor i ett jättegammalt hus. Det gör inte jag. Men det luktar i ett av skåpen här också. Samma lukt har jag känt i min systers skåp. Hennes hus är från 1981 och bara hon har bott i lägenheten. Det är något som liknar härsket smör.

I ett av min mammas skåp luktade det också så, men det berodde nog på att hon mer eller mindre förvarade härsket smör där. Hon slutade de sista åren att diska kakformarna mellan användningarna. Upptäckte jag när jag städade inför 90-årsdagen. Stod flera stycken med gammalt skorpströ i, med smör under.

I lägenheten i Hagsätra luktade det inte så i något av skåpen. Vi misstänker, Kajsa och jag, att det kanske handlar om ventilation. Huset i Hagsätra var byggt i sista rycket av gedigna byggen. Kajsas på Östermalm långt innan. Jag tror snarare den ventilation som säkert fanns där från början är bortrenoverad. I så fall börjar kanske hennes nya fina kök att lukta det också. Så småningom.

Angående lukter så såg jag goda råd i något av magasinen jag läser då och då. Om att man bara ska förvara rena plagg i garderoben/klädkammaren. Annars kan dålig lukt uppstå.

Vad falls? Var ska man i så fall ha de andra? Mellan gångerna man använder dem och innan de hamnar i tvätten.  Undrar jag. Ylleplagg t ex som man i stort sett aldrig tvättar, bara vädrar. Minns att min moster hade en vana att hänga upp och lufta alla plagg innan de hängdes åter i garderoben. På balkongen eller bara i rummet, något dygn eller så. Det var säkert en jättebra idé.  Och jag har iofs en sån där överdörrhängare där jag hänger skjortor sedan de använts. Men det är mest av lättja. Och för att det blev så tomt när Mellan flyttat.

I Kajsas hus där det flyttat in de ena nyrika efter de andra (Kajsa är på något sätt mer gammalrik) finns det de som bygger om vardagsrummet i sina tvåor så att de får walk in closet på ena halvan och bara lite kvar rum på andra. Om de ska följa rådet att bara förvara rena plagg i garderoben blir det väldigt lite yta kvar i lägenheten för annat än just kläder.

 Mellan har det rationellare. Hennes rum skulle kunna beskrivas som en klädkammare med säng och fönster.

En annan sak jag tänkt på ikväll är Dustin Hoffman. Jag tyckte aldrig han var snygg som ung, bara kort och smalaxlad, rent av oaxlad. Som i Tootsie som gick ikväll, såg verkligen inte hela en gång till. Men sen såg jag en glimt av honom i en betydligt nyare film häromkvällen och tyckte att han var riktigt snygg. Och man kan ju inte förklara med att man ändrar smak med ålder, för då skulle jag väl tyckt han var snygg då också, som ung? Eller?

Kanske någon tycker att jag borde skriva lite mer om julen i alla fall.

19 svar to “Något som luktar i skåpen”

  1. Ullah Says:

    Jag har alltid gillat Dustin, tycker han är charmigt manlig även om han är kort. Inser nu att jag ständigt vädrar kläder inomhus, de hänger på dörrkrokar och träningscyklar (två st) i mitt rum överallt i mitt stora sovrum, eftersom jag inte alltid orkar trycka in dem i garderoben.

  2. Lisbeth Says:

    Här luktar det i en del skåp. I ett av dom förvarar jag kryddor. Inte är det då salt och vitpeppar utan där trängs påsar med gud vet allt från länder som ligger långt bort. Det hjälper inte att jag lägger en påse runt påsen. Det doftar kanske man ska säga ändå. För visst är det väl skillnad på lukt och doft? Småler när jag hör dig berätta om dottern. jag har ju haft min hemma så där mellan två saker ett bra tag nu. Hon lever också i en klädkammare. Kunde skylla på litet utrymme om jag inte visste bättre. När hon levde i ett stort tvåvåningshus var det kök och klädkammare. Får vara glad så länge inte badrummet förvandlas till klädförvaring. Det fixar jag inte med

  3. -loa Says:

    Håller med – kökslukter är mystiska.

  4. Rutan Says:

    Ett köksskåp städade jag ur härom dagen. Det luktade gammal plastbunke där. Riktigt ofräscht. Slängde några gamla plastbunkar.
    Jag tror själva skåpen drar till sig lukter. Usch, jag fasar för att få någon tantlukt i mitt hem. Att barnen ska säga att det berodde på konstiga sparade matvaror.
    Nyligen köpte jag ett gammalt linneskåp som jag skurat ur noga. Ändå har jag upptäckt att det har bott en rökare tillsammans med det.

  5. Evis Says:

    Jag ignorerar förstås helt såna där råd om att bara hänga in tvättade kläder – av precis de skäl du anför. Om man gör det så måste man ju antingen ha samma kläder jättelänge, bygga högar i lägenheten eller tvätta hela tiden. Jag vädrar å andra sidan mycket på balkongen.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; försöker komma ihåg, men minns bara charmig, inte manlig. Men som sagt, i senare version har jag tyckt han var riktigt läcker. Axlar blir kanske mindre betydelsefullt med åren. Å andra sidan är det nog så att en del män klär att bli äldre. Se på kungen t ex, såg ju ut som en mes som ung, men blev så småningom rätt så tjusig. Jag är rätt så säker på att det går åt motsatt håll med hans son.

    Lisbeth; man skulle också kunna beskriva det som hon bor i en kombinerad tvätt- och papperskorg där hon skapar sig lite utrymme att sova vare sig det egentligen finns eller ej. Men det är faktiskt så också att ett hyllsysterm med klädställning dominerar rummet.

    Jäpp, att man kan skilja på lukt och doft.

    -loa; och det är sällan de behagliga man är ute efter att vilja bli av med. I vår lägenhet i Göteborg luktade det ibland kraftigt av vitlök från avloppet i köket. Fastighetsskötaren var övertygad om att det berodde på vår överkonsumtion av just den varan, men tillkallad expert konstaterade att det fanns en mikroorganism med liknande lukt som kunde växa i gamla rör.

    Rutan; jag tror också på gammal plast. Jag plockade med mig ett knippe brödpenslar av silikon från min mamma, i tron att de knappt var använda. Spelade ingen roll, de hade den distinkta lukten.

    Min kompis har flyttat in i sin mammas lägenhet sedan denna kom på hemmet. Hon har skurat i en månad nu. Ska tipsa henne om gammal plast.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Evis; känner mig bara så himla trött när jag läser såna där råd, som mycket väl kan stå i samma tidning, samma spalt som det månaden innan har påpekats att vi tvättar våra kläder för mycket. Jag tror att det i detta fall inte hade tänkts alls.

    Samma tidning som för ett tag sedan hade pigga råd om hur man pimpar sitt studentrum. Med smarta lösningar bestående av väggfasta hyllsystem, målade fondväggar och allt möjligt. Utan att ta reda på den lilla enkla sanningen att i de flesta vanliga studentrum är det generellt förbud på att borra, spika, måla.

  8. Evis Says:

    Ja, man blir trött och jag blir lika arg varje gång, för hur _kan_ man säga sådant och inte alls tänka på miljön?

  9. Annaa Mattsson Says:

    Evis; men visst är det märkligt att det randas så mycket ogenomtänkta dumheter just när det gäller kläder!

  10. Lotta K Says:

    Jag hälsade på mina föräldrar i somras i deras relativt nybyggda lägenhet. Huset är tre år gammalt eller så. Det luktade jätteilla i skafferiet och min mamma sa några gånger något om nya skåp. Vad det var som gav ifrån sig en sur lukt? Den öppnade vinboxen.

  11. Karin S Says:

    Tror att det fanns en större tolerans för lukt förr i tiden, både vad gäller kläder (som man ju alls inte tvättade på samma sätt då mycket var i ylle) och köksskåp.

    Ända in i miljonprogrammet satt ju en sån där metallpinne med liksom öglor eller spår i, som man skulle kunna hänga ut sina kläder på. De är numera borttagna på de flesta ställen (och balkongerna inglasade), men jag tänker att de kanske kommer tillbaka.

    Vad gäller skafferierna är jag osäker, jag tror inte att jag känner till lukten ifråga, inte uppvuxen med skafferi och hos farmor (som hade) tyckte jag nog att det luktade rätt gott. Typ torkad frukt.

    Skriv om julen, det är en tradition, tycker jag.

  12. Monika Says:

    Det kan lukta mycket i skåp. I mitt fina vitrinskåp ligger det garn och vinflaskor, men det luktar diesel. Jo, det stod på morbror Svennes lager rätt länge, men jag har ju haft det i fem år! I ett hus storebrorsan hyrde var det nymålat och omtapetserat överallt – utom i köksskåpen där det luktade marijuana.
    Dessutom: Aha! Det måste vara det vi har i badrummet! Väldigt stark vitlöksdoft vid oförklarliga tillfällen.

  13. Ullah Says:

    Jag vill också läsa mer om ditt julstök.

  14. frktjatlund Says:

    Har du ingen sovrumsstol? Den är nästan lika viktig som ett skräpskåp i köket. På stolen ligger högen med använda kläder, som inte är tillräckligt ofräscha för att hamna i tvättkorgen. I skräpskåpet hamnar sånt som man inte har något självklart förvaringsställe: utländska pengar, tejprulle, glasögonfodral, lite skruvmejsel och annat krafs.

    Nej, inget av mina skåp luktar. Åtminstone inte illa. Linneskåpet luktar så gott att jag öppnar det ibland bara för att snusa in lite väldoft.

  15. Annaa Mattsson Says:

    Lotta; definitivt ingen risk för luktande vinbox här, helt annan lukt, har aldrig stått någon i det skåpet och där de eventuellt stått blir de inte kvar så länge att de stinker surt!

    Karin; du har nog rätt i det, om toleransen. Kan minnas det, hur olika barn luktade olika och att det fick lukta ganska illa innan man uppfattade det som något negativt.

    Senast härom året stötte jag på någon som inte hade en aning om vad den där pinnen var till för!

    Det handlar inte om skafferi utan bara om vanligt skåp i köket!

    Monika; men de förklarbara lukterna är en annan sak!

    Just det, var ihärdig om det där med vitlöken, att det inte är vitlök utan något helt annat som kräver rejäl rörrensning.

    Ullah (och Karin) får väl se hur det blir!

    Tjatis; har inget sovrum. Men det spelar ingen roll. Ylleplagg har man väl ändå inte liggande framme hela tiden? Plus massvis med andra plagg, typ 95 procent av min garderob som hängs in efter användning. Har du verkligen allt det liggande på en sovrumsstol och bara absolut rent i garderoben?

  16. Rutan Says:

    Vad jag saknar balkongpinnen! Hur gör man utan den om man inte vill ha en hel ställning uppe jämt?

  17. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; hade balkongpinne i förra lägenheten. Trots en hel uteplats nu med staket och plank och allting så saknar jag den.

  18. frktjatlund Says:

    Inte allt hamnar på stolen. Tjocktröjor och koftor lägger jag till exempel tillbaka i byrån. I regel.

  19. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; jo för resten, mitt linneskåp luktar också bra. Men ibland har jag känt någon konstig lukt i lakanen, inte unk, snarare kemikalier, tror det är masoniten spånskivorna i vissa skåp som sätter sig i sånt som inte används på länge.

Kommentera

