Den enda rätta julen

Några tyckte jag skulle skriva om julen, ändå.

Det jag bestämt mig för är alltså att inte rabbla vad jag plockat fram och inte plockat fram. Inga bilder på gammalt pynt på nya ställen och sånt. Inget tjat om ruttna amaryllislökar. Jag lovar, om det nu inte skulle uppstå något alldeles extraordinärt att rapportera.

Däremot kan jag efter en titt runt rapportera till t ex Karin där nere i Frankrike att det är ungefär som vanligt. Ett gnäll och gnöl om att allt är för tidigt. Igår hade någon upptäckt att grannarna hängt ut slingor på balkongen och satt stjärna i fönstret. Usch, usch, så får man inte göra, det är inte första advent förrän på söndag. Jisses. Kanske grannen ska bort över helgen men vill det ska lysa?

Intoleransen når oanade höjde just inför julen. Det finns bara ett korrekt sätt och det är det just man själv gör. Antingen det är enligt lång tradition eller om det är nytt för året. Så är det RÄTT.  Ja ja, kanske ska man kalla det förnumstighet, men den ligger som bekant snubblande nära intoleransen. Att det ska vara så himla svårt att säga ”så här gör vi för att vi tycker det är kul/det funkar någorlunda för oss!” Utan att få det att låta som ett rättesnöre för ALLA.

Ojandet över den för tidiga offentliga utsmyckningen pågår lustigt nog fortfarande, fast det är första advent på söndag. Nej, dekorationerna i Sverige är inte alls idiottidiga. För ett par år sedan förundrades jag över höstliga Merry Christmas i Glasgow, nu var det likadant i Belfast, och det var långt ifrån nyuppsatt.

Kan för utsocknes berätta att utsmyckningen i Stockholm är synnerligen smakfull på sina ställen. Bäst av det jag sett Vasagatan med stora röda ljusbollar. Men jag har inte sett allt.

Trenden för hushållen  i år verkar vara enkelt och sparsmakat. Sen kommer förstås handeln rapportera om säljrekord som vanligt. Men stora överdådet, frosseriet och totalpimpandet verkar inte vara årets grej.  Det kommer nog vara mycket med insamlingarna till fattiga barn under den närmsta månaden.

Här skulle det behövas en insamling till fattig moder. Som har slarvat under året. Först jobbat för mycket ideellt, sedan inte jagat uppdrag utan först tagit sommarlov och sedan suttit och skrivit på annat i stället. Men jag ska inte gnälla, det finns de som sliter i många timmar mer och inte kommer upp i så många tusenlappar fler för det. Jag får alltså skylla mig själv, ta julen på kredit och skärpa till mig nästa år!

12 svar to “Den enda rätta julen”

  1. Lisbeth Says:

    Hammaren mitt på spiken. Har aldrig förut hört så mycket snack om får eller inte. I många år har vi haft ett internt skämt: Inte nu då kan adventspolisen komma och ta dig.
    Nej här är det alltid sparsmakat. vet inte hur det skulle varit om jag hade många många pengar på banken. Jag gillar julen ändå och har även lärt mina barn att man kan ha några dagar utan att det dråsar men paket med diverse elektronik under granen. Som tur är så gör man som man vill men kan det verkligen bli köprekord igen. Undrar om dom inte luras.

  2. Ullah Says:

    För mig får man gärna börja skylta i oktober. Jag skulle ha tagit fram min belysning för länge sedan, om jag bara hade orkat. Om en stund skall jag slå till. Men jag tror jag håller mig till nästa helg med granen, för jag har så mycket att göra i veckan.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; ovänlig och bestämd är adventspolisen!

    Har nog tidigare jul berättat om systerns väninna som läxade upp henne för att hon börjar dricka julmust redan till advent. Den får man inte röra innan julafton. Damerna i fråga är både pensionärer.

    Undrar vilka de är som luras. Kul med de där som ivrigt hävdar att de slutat köpa julklappar för länge sedan och sen rabblar upp allt de handlat just till jul. Som om det var omslagspapperet som räknades.

    Ullah; jag vet! Men visst har det snarare varit ovanligt sent än tidigt med ljus i hemmen iår. Säkert den milda höstens fel.

  4. Evis Says:

    Vi pyntade aldrig på allvar innan dagen före julafton hemma och det funkar fint för mig som brukar vara stressad över julstädningen ändå. Stjärnan åker upp innan och lite smågrejer, men inga dukar, klotljustakar och träflugsvampar. Och gardinerna byts inte förrän jag har orkat tvätta fönstren och då kommer även paradhandduken upp.

    Men kan man ta in gran nu? Har den några barr kvar på julafton då? Säljer de ens granar så här tidigt?

  5. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jag tror nog att Ullahs gran håller. Att barren sitter där de sitter, år från år.

    Tomtepynt och sånt är ju en sak, adventsstakar, stjärnor och belysningar en annan. Det är väl det som svällt ut jämfört med ”förr”. Nya tider, nya traditioner.

    Julstädningen skiter jag blankt i.

  6. Ullah Says:

    Japp, det gör den! Inköpt på Maxi för flera år sedan. Vilken befrielse det var och är att slippa krångla med en som barrar.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; anade allt det!

    Vad kul det blir att Evis kommer hit och i alla fall får se början av mitt adventspyntande!

  8. Rutan Says:

    Här började julgransförsäljningen nu i veckan. Jag tror att det är utegranar de blir till största delen. En del arbetsplatser sätter in gran tidigt. På min t ex, där har jag tagit ned den färdigklädda granen från vinden varje år till advent. Annars skulle vi inte fått julstämning alls eftersom alla försvunnit från julveckan till efter trettonhelgen. Men i år struntar jag i granen. Det blir inte min egen plastgran (tät och naturtroget fin inköpt 1987) ens. Den får inte plats.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; ja det är klart man måste skilja mellan jobbjulen och hemmajulen. Tar man inte fram jobbpyntet förrän dagen innan julafton blir det ju lite knepigt, som du säger.

    Här får det inte heller plats någon gran. Så vi kommer bara att ha en. Till en dotters sorg och en annans glädje. Äntligen kommer vi att hänga upp ”bara det fina pyntet”, det som hon önskat i flera år. Tror jag gör mig ett ärende på stan när de ska välja ut vilket som är det fina pyntet.

  10. Karin S Says:

    Tackar, tackar. För rapport.
    Samma här, nu är det fullt ös med julglitter och ljus. Men jag tycker nog bara att det är fint faktiskt. Musiken ur högtalare på stan (förekommer vid de stora varuhusens skyltfönster) kunde jag dock vara utan. Har ett minne av att det där är värre i Sthlm, men börjar bli osäker.
    Generellt mindre pynt här, inte alls samma upptrappning som i Sverige. Ingen lucia, inga kakbak, ingenting. Men barnen ville att jag skulle köpa sirap och knäckformar, samt deg på sv kyrkans julmarknad, så då gjorde jag det.
    Kanske borde jag skriva ett eget inlägg om det hela, märker jag nu. Har även skaffat kalenderljus och ett par grenar med barr som ska slaktas och knölas ned i ljusstakar.
    Ja, det var nog allt. Hörs,

  11. Noemi Says:

    Håller på att advents/julpyssla. Glömde köpa julblommor och det retar mig, hur kan man glömma det när man är i affären och ser dem dessutom???

    Däremot såg jag små pyttegranar som jag tänkte köpa till barnens rum och ha framme redan nu. Why not:-)!

    Bakat lussebullar och ska fika ikväll.

    Det är mysigt med alla ljus och alla blommor…jag tycker att tiden fram till ljus är det allra mysigaste, med all förväntan.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Karin; det är så rart det där med svenska kyrkans insatser för de julbehövande! Min kusin i London ringer inte så ofta, men häromdagen gjorde hon det, för att berätta att svenska kyrkan i London gör ett utryck för att förse vilsna svenska själar i Belfast med julförnödenheter och Luciasång. Kyrkan ligger bara off the road från dottern så hon kanske går dit och äter en pepparkaka eller så.

    Noemi; tänkte mig detta år inte köpa några blommor förrän närmare jul, det är ett sånt jäkla pyssel med hyacinterna eftersom jag brukar ha dem i såna där särskilda vaser med dekorationsstenar. Men det är tveksamt om jag verkligen kommer att klara att avstå. Tazzettelökarna ligger och bidar sin tid utanför dörren.

Kommentera

