Död åt transnationella marodörer!

De som läser min facebook har kanske uppmärksammat min lilla doftchock igår. När jag öppnade en förpackning med en Pears tvål.

Pears var i många år min hustvål. Tjogtals är de karaktäristiska ovala gulbruna transparenta tvålar som förhöjt trivseln även i mina sunkigaste badrum. Letade runt ett tag och fann dem åter hos Boots vid Victoria Station härom året. Det luktade som förr i mitt badrum. Ända tills häromdagen, då den sista av dem var slut.

Men en god vän var på studiebesök i gammal fabriksby i England, köpte med sig ett exemplar Pears och förärade mig.

Den blev liggande i sin låda tills igår då den alltså gav mig en doftchock. Den förut så milda doften var utbytt mot den av frän tallbarr. Dessutom hade den behändiga ovala formen ändrats till en mer rund. Har diskuterat detta under dagen och kommit fram till att den kanske helt enkelt stått och blivit gammal. Hur konstigt det än låter.

Men så bestämde jag mig att googla. Och fann detta på engelska Wikipedia:

”Recent changes to quality of ingredients used in the manufacturing process (see ”Changes to the Formula” below) have resulted in a noticeably different shape (flatter rather than concave) and difference in scent with the classic transparent amber bar. The aroma, which used to be a characteristically mild, spicy fragrance, is now a very strong frankincense-like smell. In the UK the same has been noticed in 2009 with a scent almost like coal tar and with a reduction in the moisturizing properties, and in a differently shaped bar.”

Det har visat sig förekommit en Facebook-kampanj för att få tillbaka den gamla Pears och utfärdades löften om att försöka återskapa en tvål som liknade orginalet mer än den nya. Så har dock inte skett.

Orsaken till förändringen? Att skapa en produkt som var billigare i framställning förstås. Den gamla goda Pears-tvålen var omständlig att producera.

Bita sig själv i svansen kallas väl sånt. Den här tvålen kommer med säkerhet att försvinna från marknaden, för den är riktigt äcklig.

Förmodligen visste fabrikanten, Unilever, vad den gjorde. Den nya tvålen är till skillnad från den gamla inhöljd i plast innanför kartongen. Fullständigt onödigt kan tyckas, men kunden känner på det sättet inte doften förrän förpackningen är bruten hemma i badkaret!

Död åt transnationella marodörer!

4 svar to “Död åt transnationella marodörer!”

  1. Ullah Says:

    Ojojoj, själv kör jag med Barnängens barntvål och hoppas innerligen att den aldrig får en ny ”formula”, för den har följt mig hela mitt liv och hoppas att den får fortsätta göra det.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; man kan nog aldrig vara säker. Återsåg Gahns barntvål i museisamlingar härom dagen. Den hade jag glömt.

  3. Eia Says:

    Jag köper en olivtväl som nästan är luktfri. Den tillverkas av ett eko-cooperativ i Grekland och saluförs i Lund. Helt underbar tvål och dryg!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Eia; tack för tipset (och för senast!) – måste testa något nytt!

Kommentera

