En krampaktig fredagskväll

Nähä, jag är inte alls någon sån där hängiven På Spåret-tittare som har räknat ned dagarna till premiären och så. Men idag tyckte jag det var roligt! Böjer mig för att paret Haag är både kunniga och underhållande. Och kom på mig själv med att hånskratta rått åt det andra paret. För att jag av ohejdad vana tycker så förbålt illa om Peter Wahlbeck och har ryst sen första gången jag såg den där förnumstiga läraren han tävlade med. Och jublade över deras misslyckande. Sådan är jag. Utan minsta gnutta alkohol till fredagsmyset. Som inte var något mys alls utan bara pasta med färdig sås (men en bättre sådan köpt i fyndlådan i livsmedelsbutiken vid tuben Götgatan).

Och undrar, om man nu ska tävla i ett program med ett så tydligt koncept, varför övar man inte på att vara lyhörd inför ordvitsar och sånt? Det måste väl erbjudas gamla program att titta på? Det blev liksom lite pinsamt med Peter W som verkade för korkad för att fatta något och hans medtävlare som nog inte är korkad men som inte verkade ha fattat just konceptet. Det är väl sånt man undrar över om man inte har något liv. Eller?

Själv tog jag Uppsala och Florens på högsta poäng, New Orleans på näst högsta. Det är sånt man gör hemma i soffan. Men var det inte svårare förr?

Och Tove Styrke gillar jag. Det bästa med På Spåret är egentligen artisterna och bandet.

Zappade mellan Idol också. Bästa tjejerna kvar, dem jag gillat mest ända från början. Pojkar som gör covers på You raise me up är jag allergisk mot.   You raise me up var en lagom bra låt i orginalversion, med Secret Garden och Brian Kennedy. Sedan har den sjungits sönder, även av Brian själv. Någon gång ska jag fråga honom vad han egentligen tycker om att låten ständigt tillskrivs en annan artist. Han kommer inte att svara ärligt. Han är alldeles för inövat inställsam för det. Men naturligtvis hatar han Josh Groban.

Svara ärligt försöker väl gästerna göra på Skavlans inövade frågor. Ikväll lyckades han själv inte alls matcha Björn Gustafssons svar och repliker. Tyckte jag och struntade rätt snabbt i honom, det kommer väl 19 repriser. Som jag försöker zappa bort.

Egentligen har jag skrivkramp. Det är det allt handlar om just nu. Den är så allvarlig att jag inte ens skurar toan och sånt. Driver bara rastlöst omkring.

Bloggen då? Äh. Jag pratar om att skriva. Skriva på riktigt.

13 svar to “En krampaktig fredagskväll”

  1. frktjatlund Says:

    Vi satt hemma i sofforna och tyckte likadant. Har de aldrig sett programmet? Pinsamt var bara förnamnet. Att inte ens kunna New Orleans. Men rätt åt Peter Wahlbeck, som annars inte drar sig för att idiotförklara andra.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; såg någon bortförklaring ”synd att vi fick så starkt motstånd”. Och vad gjorde det för skillnad? Rätt åt honom som sagt. Och rätt åt duktiga skolfröken som jag genast fördomsfullt gissar är av typen som inte nedlåter sig att se populära program på TV men gärna framhäver sin goda allmänbildning. Åh, jag kan den typen alldeles för väl! Jag har väl berättat om ständigt perfekta vännen statsstjänstemannen som var övertygad om att Jane Austen är en modern amerikansk chic lit-författare? Och drygt hånade mor&döttrar Mattsson för att vi ägnade oss åt sånt skräp.

  3. Ullah Says:

    Vad pinsamt. Jag tittar nästan aldrig på tv längre, och om jag gör det blir det oftast italiensk tv via parabol, men måste understryka att det inte för att jag inte nedlåter mig till det. Jag förlorade vanan när internet kom in i mitt liv. Håller mig dock informerad om vad som visas på tv just tack vare internet.

  4. Ullah Says:

    Uppdatering (för intresseklubben): nu kom jag på att jag kunde se På svåret på svtplay, och instämmer i kritiken – pinsamt! Att inte ha koll på vad mardi gras är… (och läraren kunde inte ens uttala ponte vecchio).

  5. Lisbeth Says:

    Vad sitter det i då att du bara kan skriva i bloggen. Jag tror jag förstår andemeningen. En blogg ligger på en annan nivå eller?
    Lite nedlåtande tycker jag att du är för det beror nog på vad man använder bloggen till. En del skriver den istället för lilla dagboken med lås på, en del håller på att kvävas och måste skriva av sig för att inte spy etc Vad fyller din blogg för funktion? För mig är det så att det är ett sätt att kommunicera med andra eftersom jag har så få kontaktytor nu för tiden. Ska man se till skrivandet på ett annat plan skulle jag gärna sätta mig ner och skriva ett manus till en bok.
    Tyvärr räcker inte kraften till men en önskedröm är det och skrev jag på det viset skulle jag lägga bloggen i träda tillsvidare

  6. Bloggblad Says:

    Åh, vad jag gillar att du törs säga vad du tycker. Jag har bara sett Peter W göra pinsamma saker i tv.
    Men jag är inte så förtjust i fru Haag som alltid koketterar med hur urdålig hon var i skolan och knappt hade godkänt i nåt. Fast i övrigt stör hon mig inte alls.

    Vi pratade mest om annat i soffan, så jag slapp känna att jag inte kunde så mycket – hörde knappt frågorna heller…

    Men igår snyftade jag (som vanligt) åt Så mycket bättre. Jag blir så himla blödig när folk är vänliga mot varandra, letar efter andras bästa sidor och vågar vara öppna och ärliga. Det är skillnad mot det skitprat som hörs i utröstningsprogram!

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; pinsamt var ordet! Det är en sak att inte titta men hålla sig informerad, en helt annan sak att kokettera med sin okunnighet och vara nedlåtande mot allt TV-tittande öht.

    Lisbeth; skrivandet i bloggen är fullständigt prestigelöst och har väldigt lite med både mitt professionella skrivande och mitt mer pretentiösa skrivande. Jag har ju aldrig sett bloggen som ”en möjlighet att få skriva”. Jag har ju skrivit professionellt i 35 år. Bloggen är mest ett ordflöde, mer kommunkation än skrivande. Men som jag har sagt förr så har man ju olika bevekelsegrunder för sitt bloggande. Ibland har jag i mina kåserier kunnat utveckla en idé som väckts i bloggen, annars skulle jag nog vilja påstå att bloggen är hämmande för själva skrivandet, skrivandet här hjälper inte till att lösa skrivkramper, snarare tvärtom. Jag kan fly in i det allmänna ordrasslet i stället för att knäcka de professionella nötterna. Ungefär som att skura toan. Hm. Det där lät inte så bra. Men har inget med andras skrivande och bloggande att göra, bara mitt eget. När det sedan uppstår kommunikation i bloggen så tycker jag det är så mycket roligare än att hitta rätt ansats i en ganska tråkig artikel.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; alltså, jag har haft synnerligen svårt för Martina Haags jönsighet, men tillsammans med sin make så står hon för bra underhållning. Det har jag aldrig sett komma ut från Peter Wahlbeck, så där är vi överens. Han är dessutom så rysligt pretentiös, därför var skadeglädjen över att se honom misslyckas stor!

  9. Lotta K Says:

    Jag tittade förra året och då tyckte jag inte om han den där Fredrik någonting. Gubbig och tonårsaktig på samma gång i en konstig kombination.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Lotta; han blev ikon för några år sedan när han gjorde ett antal program om språk. Det konstigaste var när han ordnade en omröstning bland tittarna om det bästa dialektutrrycket och ”gôtt mos” vann. Jag hade bott i Göteborg i 16 år och hade aldrig hört det. Jag umgås fortfarande med göteborgare och har aldrig hört någon använda det. Konstigt. Däremot drack jag faktiskt öl med vederbörande en sen timma under årets bokmässa.

  11. Ullah Says:

    Hahahaha, gôttt mos har jag nog aldrig hört ”live”, men jag har alltid tyckt att Erik Haag är gullig så jag måste tycka att paret Haag är gulligt – Martina gjorde gott intryck på mig som mycket sympatisk medtävlare i På spåret, heja dom!

  12. Lotta K Says:

    Aldrig hört heller, 14 år i Göteborg.

  13. Annaa Mattsson Says:

    Ullah och Lotta; ja visst är det konstigt med det där moset.

Kommentera

