Som en gammal räkmacka

Har förspillt en massa tid av allmän okoncentration ikväll med att läsa i min blogg. Och funnit en del lustiga saker. Bland annat om de där berömda räksmörgåsarna på det höga hotellet vid mässan i Göteborg. Så här illa tyckte jag om dem för fem år sedan, eller snarare sju:

https://annaama.wordpress.com/2006/12/25/ackligaste-mackan/

Intressant är att den berömda mackan verkar ha kostat lika mycket då som nu. Men jag gissar att den krympt. 360 spänn för en macka och 1½ glas vin tycker jag fortfarande är hutlöst. Bara det att idag skulle jag aldrig ha betalt det. Jag tjänade fruktansvärt mycket mer pengar de där åren 2004-07 än jag gör idag. Tur att det var de åren som var mina bästa, när vi var fyra vuxna i hemmet. Och massor med katter.

Mår lite knepigt ikväll. Slog ju till med adventsfika på pepparkaksrullar. Mer sött än på länge. Sockerspeed skulle någon kunna utropa. Men snarare tvärtom. Olustig nedstämdhet och rastlöshet samtidigt. Blev faktiskt rätt påverkad av nyheten om Gary Speeds död. Jag såg ett TV-inslag med honom så sent som igår natt. Och så var han död på morgonen. Vem? Tränare för Wales landslag i fotboll, spelat i flera brittiska lag, som störst nog i Newcastle.  Såg så där himla hyvens och trevlig ut, t o m nästan snygg. Jag gillar inte när folk sitter och är glada och trevliga i TV ena stunden för att i nästa åka hem och hänga sig. 42 år gamla.

Angående UK så meddelar Mellan att det är ett konstigt land. Ursvårt att hitta vanliga stearinljus. Men det lyckades tydligen. Hon höll på att dekorera adventsstaken när jag ringde. För att föreslå henne att den skulle stå i vardagsrummet, inte i hennes sovrum. För att jag inte litar på henne och stearinljus. Hon har aldrig haft något eget stearinljus. Bör vänta med det tills hon blir stor och ansvarsfull. Hon satt i vardagsrummet när jag ringde, med sin adventsstake.

Ska äta något salt och se om jag mår bättre sen.

7 svar to “Som en gammal räkmacka”

  1. Rutan Says:

    Bara hon inte tar ett vedträ och gör en stake av det…

  2. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; åh, hennes mamma hade med sig en adventslåda av plåt och en påse flamsäker mossa.

  3. Ullah Says:

    Hahahaha, jag tycker nog att räkmackan där är ganska god!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag åt den några år senare, 2009 tror jag, och var inte alls lika negativ. Jag hade nog förträngt det där tuggandet av iskallt och smaklöst.

  5. Lisbeth Says:

    Ikea finns det inget i närheten. När jag besökte det i Nottingham strax före jul förra året fanns det tom lutfisk. Vad tom många gillar ju det men inte jag

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; jo det finns ett Ikea en bussresa bort. Det hade nog blivit utvägen om hon inte hittat några på gångavstånd.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; åh, jisses, nu fattade jag vedträt. Hade hållit mig undan ett tag.

Kommentera

