Stackars (v)arma barn!

Oj, så många för varmt klädda barn man sett i Stockholm senaste dagarna. Visserligen har det blåst här också, men temperaturen i luften har varit runt 10 grader plus. Föräldrarna själva är klädda efter väder, inte årstid, men barnen är påpaltade som vore det tio minusgrader. Tjockaste overallerna, rejäla mössor långt ned över öron  och panna, halsdukar, vantar, vinterstövlar. En mamma skulle smått hysteriskt ha på sitt barn stora vintermössan för att de skulle kliva av tuben i Gamla Stan och gå tvärs över perrongen för att byta tåg.

-Mamma, det är ingen annan här som har mössa! sa barnet som kanske var fem.

Nä, det hade han ju rätt i. Och mamman hade det definitivt inte.

Ett annat barn stod och grät på Götgatan. Ville inte alls gå och se på julgranen i Gamla Stan eller NK:s julskylt med sin pappa. ”Jag orkar inte!” Pappan var normalklädd som andra vuxna idag, flickan hade stora pösiga termosetet med alla tillbehör. Jag gissar att svetten rann om henne.

Fattar inte. Men det är ju ett problem jag dras med. Att inte fatta hur föräldrar tänker.

Trots att vinden inte var jättehård så blåste det ändå omkring en del murkna trädgrenar i Stockholm idag. Jag fick en i huvudet, en ganska liten som tur var. Kanske skulle Ulla Hamilton när hon nu ändå är ute och jagar träd att fälla ta sig en tur längs Årstaviken också.

Träffade en gammal Uddevallabo. Som inte är en vän från ungdomen utan mer ett namn. Men intressant hur man har lagrat gamla minnen och namn långt in i skallen. Och hur olika bilder man kan ha.

Lustigt nog uppstod ingen känsla av nostalgi. Men det kanske beror på att jag till skillnad från många andra utflyttade faktiskt bodde i gamla hemstaden några år som vuxen. Så det finns andra bilder och minnen än dem av ungdomens skimmer/elände.

7 svar to “Stackars (v)arma barn!”

  1. Linda Says:

    Jag tänkte precis detsamma, det där med att årstiderna verkar styra hur BARNEN är klädda, men inte föräldrarna. Är inte uppvuxen i Sverige och blir väldigt förvirrad och osäker när jag ska klä på mina barn. Bebisar ligger och svettas med tjocka vinteroveraller under täcken i liggvagnar! Om barnen ska vara så varmt klädda när det är tio plusgrader, hur ska de då vara klädda vid minus tjugo, undrar jag??

  2. Lisbeth Says:

    Har man köpt kläderna ska dom användas. Som kloka ansvarsfulla föräldrar inhandlar man allt för kalla årstiden i tid. Är det nu köpt så på med det. Möjligen så har familjerna inte förstått att i år är det ingen höst. Ja vad är det för något. Här hos oss spelade dom fotboll på gräsplanen i förrgår. Tji dom för igår kom snön och då lär dom ha behövt andra kläder än halvkorta byxorna. Slutsats: det är aldrig bra eller strunta i att ta med barnen.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Linda; precis så jag tänker också, föräldrarna i en värld, barnen i en annan.

    Lisbeth; tanklösheten har olika sidor, ja. Eller omtanken.

  4. Ullrika Says:

    Typiskt storstadsproblem det där va? 😉

  5. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; men det är väl väder i småstäder också? Jag menar varmare väder än det årstiden brukar erbjuda? Och normer för hur barn ska vara klädda? Minst ett av barnen jag träffade på förra helgen var besökande. Hon hade nog den tjockaste overallen och den största mössan.

    • Ullrika Says:

      Men Annaa, jag bor på västkusten 😀 här finns bara ETT väder och det är inte svårt att klä sig för: fodrade eller ofodrade regnkläder!

      Men för att vara seriös så menar jag att det är lättare att klä både barnen och sig när det inte handlar om förflyttning mellan inne (buss, spårvagn, tunnelbana) och ute.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; ha ha, men de senaste vintrarna har ni allt fått känna på annat ni också!

    Men jag menade inte att de var för varma just bara på tuben. Flickan som grät på Götgatan, hon var helt uppenbart på promenad.

Kommentera

