Väldigt trist kalender

Sju minuter. Högst. Var så länge jag pallade med årets julkalender i TV. Skönt att inte ha någon tittplikt. Mörkt och otrevligt kändes alltihop. Och tråkigt.

Undrar om här kommer att tittas på Karusellerna sover och Mysteriet på Greveholm i år också? Det har inte spelats in något som var i närheten sedan dem. Båda var små mästerverk i sin genre. Lite lagom spänning och väldigt mycket humor.

En gång i tiden hade vi hemmet fullt av julkalendrar. Stora paketkalendern, TV-kalendern, var sin finkalender och sen ett antal extra. Undrar om inte Pojken hade fem stycken ett år, köpte egna för alla fickpengar. Det var lite rart på något sätt.

Sen hade vi plötsligt ingen. Utom chokladkalendrarna, som gjorde entré ganska sent här. Nu är det slut på dem också. Den sista införskaffades förra året. De finns i alla länder och alla städer som något barn här bor i, för den som vill skaffa själv. Verkar inte som om någon gör det.

15 svar to “Väldigt trist kalender”

  1. -loa Says:

    Du får medhåll om Julklappstjuvarna.
    Jag har en gratiskalender från Arla, inhämtad på Coop. Juluppladdning utan papperskalender är ingen uppladdning. Fast jag laddar inte upp SÅ mycket.

  2. Noemi Says:

    Åh, jag såg den inte i går men i dag ska jag se den och bilda mig en egen uppfattning….

    Kalendrar har ni däremot, legokalendrar och godiskalendrar och svts julkalender med…

  3. cruella Says:

    Jag tycker det är mysigt, så det så. Men det är själva inramningen. Tidig morgon, kaffekopp, adventsstjärna och tända ljus och ett par tonåringar i soffan. Har svårt med handfallna figurer av Hammarstens typ. Han kommer att stamma och snubbla ända fram till jul.

  4. Annaa Mattsson Says:

    -loa; borde nog skaffa en papperskalender i alla fall!

    Noemi; legokalender hade vi också! Och playmobilkalender. Tack för påminnelsen, det hade jag glömt. Jag gjorde egna legokalendrar också. Köpte paket och delade upp i paketkalendern.

    Cruella; ja men jag sa inget som själva inramningen. Men själva kalendern måste väl ha sänkt mysfaktorn kraftigt!

  5. cruella Says:

    Njä, jag gillar ju sånt här romantiserat traspack och gamla gränder;-)

  6. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; ha ha. Och jag gillar vinterstängda nöjesfält och tomtar med ståluva. Nä, det är inte bara miljön. Det jag ogillar starkt är när det i varje avsnitt är något elakt och eländigt, och sen när det verkar lösa sig så dyker det upp något ännu eländigare nästa gång osv. Den värsta var en som handlade om ett gäng julpynt och där Jonas Karlsson var Hammarbymascot. Mina barn stod bara inte ut med allt elände. Först i sista avsnittet löste det sig.

  7. cruella Says:

    Ja, vi konstaterade i morse att dramaturgin är synnerligen enkel när det handlar om att göra kvartar för en blandad publik med tonvikt på yngre. En Kris per avsnitt, sen är man hemma. Tätt mellan topparna.

    Julpyntet i soprummet var skittråkigt, det minns jag att jag tyckte. Men ungarna minns ju Julhunden.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; Pelle Svanslös tröttnade de snabbt på här också, det var ju så kul i början men blev lika stereotypt med exakt samma dramaturgi i varje avsnitt. Och så de fåniga svansarna.

  9. Ullrika Says:

    Jag har envist vägrat allt vad chokladkalendrar och leksaksditon till mina barn (höhö, lätt, de är ju så små än!) men SRs och SVTs kalendrar ”fyndade” jag på Gekås (vet inte vad de kostar i vanliga butiker men 35 spänn kändes billigt). Igår tittade vi första avsnittet tillsammans, EmmaLi och jag, och vi gillade båda två. Fast jag tittar kanske med en fyraårings ögon.

  10. Ullah Says:

    Nu blir jag tvungen att kika lite jag också. Vad jag är glad att jag slipper krångla med sådana där presentkalendrar, vilket jobb det var, även om det var uppskattat.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; chokladkalendrar infördes mycket sent här, gillade inte idén med att börja dagen med en chokladbit.

    Ullah; jisses vad jag slet med de där paketkalendrarna. Som tur var hade de en gemensam, men det var nog svårt att hitta åtta passande saker var. Och svårare blev det med åren. Sista gången innan jag vägrade hängde jag bara godis.

  12. Lisbeth Says:

    Nej men Anna i år går vi steget längre. Hallo Kitty och Blixten kalender med små söta samlingsprylar att tappa bort samma dag man öppnar luckan. Jag kräks på kalendrar där man ska äta något för det finns även med gelebitar i. Tydligen finns det en uppsjö av chokladvarianten. Vår Ica kvantum reade ut sina för tre veckor sedan. Nej tacka vet jag Body shop kalendern. Små tuber och burkar med kräm och tvål att göra sig vacker med finns bakom dagens datum Tilläggas bör är att jag inte fick någon

  13. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; Äldsta dotter här trånade efter en sån där Body Shop-kalender sista året hon bodde hemma. Men den var lite dyr.
    Det finns visst kalendrar med finchoklad också, en överloppsgärning, mina barn tycker fortfarande den billiga kalenderchokladen är god.
    Min första paketkalender hade jag redan 1958 eller så. Små askar som låg travade på varandra i en behållare. Innehöll små plasttomtar och djur. Året därpå förfinades det hela, då hade man stoppat in sakerna bakom luckor, väldigt fiffigt.

    • Lisbeth Says:

      Ja hur man höll på. Det är tur att dom åren är förbi. Det som är bäst med barnbarn är att man kan umgås utan att tänka på dom här praktiska sakerna. Skulle inte vilja starta om igen

  14. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; sen finns det ju de som startar om på nytt och gör ännu mer pretentiösa paketkalendrar och sånt. Jag lovar, det ska jag inte göra. Däremot kanske barnens gamla Pandurokalender finns kvar till eventuella barnbarn. Som vi slet med den. Fullständigt galet.

Kommentera

