Klämde varken Wien eller vin

Så där. Nu vet jag. Att jag inte behöver tvätta mer än en gång i månaden och att när jag gör det så blir det sex maskiner. Och bara vittvätten och den färgade kulörtvätten är riktigt fulla. Fast då sparade jag det rosarödlila till nästa gång för jag hann inte fler. Inte torktumlaren heller. Den är dum och stänger av sig när den tycker tvätten borde vara torr. Dumt av den. Ja, det ska finnas något sätt att ställa in tiden, men jag tror den funktionen har försvunnit i hanteringen. Undrar hur andra gör? Tvättar inte på fredag kväll förstås.

Eller springer inte emellan och zappar mellan kanaler när de gör det.

I Idol gick de jag ville till final. Det är roligare med en kille och en tjej i final. Tycker jag. På Spåret har jag nästan hunnit tröttna på, redan. Morgan och Christer var söta. Jag var för okoncentrerad. Eller så har jag helt enkelt redan tröttnat på att hänga med. Tog lite förstrött Peking på Borgholm på höga nivåer. Men gick och hängde tvätt innan jag klämt Wien.

Klämde vin gjorde jag för resten inte alls. Det händer rätt sällan denna höst. Framförallt inte i hemmet. Knappast någon annanstans heller.

Vad jag skulle säga var egentligen vilken skillnad det är. På att vara en och fyra. När man ska tvätta.

Inte för att jag skulle vilja ha tillbaka de där jättetvättarna. Tänk  när elaka tanten med pudeln stod och blängde på min tvätt och sa att jag kunde ju tvätta oftare om jag nu hade så svårt att hinna få allt torrt på en tvättid. Hon trodde väl jag hade sparat ihop de där 40 paren strumpor i månader, åtminstone veckor.

Det finns inga elaka pensionärer här. Varken ensamma eller i par. Har i alla fall inga stött på. Ska jag gissa på något så är det att det fanns mer av halvuppkomplingssorten där jag bodde förut. Lite äldre förort där pensionärerna bodde kvar i sina stora lägenheter dit de flyttat när förorten var helt vit och relativt välbärgad. Jag har sett hur folk röstat ner på kvartersnivå. Om man säger så så hade alliansen mycket att hämta i just vårt kvarter. Det är skillnad här. Förorten är lite nyare, lägenheterna lite mindre. Pensionärerna fattigare och snällare. Där dröp fördomarna. Byggda på iakttagelser ur levande livet.

Men en sak är konstig, det är att jag verkar smutsa ned färre kläder själv sedan jag blev ensamboende.

Eller så hänger det ihop med något annat. Allting hänger ihop.

Kommentera

