Behövde se lite juligt ut

Äh, jag berättar ju ändå på facebook.

Om mitt omåttliga pyntande.

Igår kände jag mig rastlös och ur spår efter julklappskollturen till Skärholmen. Placerade mig i sängen med stora chokladkakan och kom liksom inte igång.

Så idag bestämde jag mig för fullt tempo. Inspirerad av de där som säger att i år struntar jag i för det är ju ändå bara jag som ser och sånt. Ser bakåt i bloggen att jag var oinspirerad ett eller annat år. När jag trodde att ingen brydde sig, ingen av de tre andra i hemmet alltså.

Nu behöver jag inte bry mig om ingen eller någon bryr sig. Nu kan jag fixa så det bara brakar om det.

Jisses. Höll på att skrämma slag på lillkatten när det var som värst. Och lyckades själv krascha ett hyacintglas. Så nu har jag bara två. Kanske jag bara ska ha två hyacintglas? Det var ingen hyacint i. De kommer i veckan.

Som kulmen på dagen gick jag till förrådet och hämtade kassen med jul- och luciakläder. Upptäckte att Pojkens förrförra tomtejacka saknade rygg, den hade i akut nöd fått bli luvtyg för några år sedan. Nu blev resten tomtekappa till Storgogget. Storgogget är köpt på Någorlunda för 28 kronor. Av barnens mormor och dagisfröken Agneta utnämnd till tidernas fulaste docka. Hon har varit synlig bloggen förr i sin gula åkpåse. Nu är hon mycket sötare i ärvd tomteluva, Pojkens den också, och handomsydd kappa. Bäbisen fick ett lusselinne gjort av ett gammalt linne som i sin tur var klippt ur ett gammalt handbroderat lakan. Glitter på huvudet. Bäbisen är också köpt på Linnégatan fast i en nyare affär och förra sommaren. Vännen Margareta sa att det var den fulaste docka hon sett på år och dag.

Ja, jag har tillbringat en del av söndagen med att frivilligt sitta och handsy dockkläder! Nej Evis, jag kan inte riktigt förklara hur det gick till.

En annan sak jag har gjort är att jag har tagit en röd gardinkappa med guldstjärnor och lagt den i nederkanten av sängen i båset. Eftersom katterna inte gillar att ligga på virkat och det behövde se lite juligt ut. Behövde och behövde.

En del annat är det också.

Julpynt blir inget bra på bild. Ser det i gamla inlägg. Det var väl därför jag lovade att inget visa i år.

Men funderar ändå på om jag inte ska visa mina tilltrixade saker. Och den blå löparen.

En annan dag. Imorgon eller så.

8,6 timmar jullåtar har jag lagt in på jullistan också. Har ingen ny låt alls i år. Nöjer mig med att i smyg föredra Ronan Keatings version av Fairy Tale of New York framför orginalet. Skulle aldrig våga säga det högt. Men Ronan sjunger fan så mycket bättre än Shane Mc Gowan, även i just den låten. Fast han fegar sig med texten. Hade något med en RTE-show att göra. Men skit samma, man vet ju hur det ska vara.

Som sagt, förra året, så fattar nog inte Shane vilken tjänst han har gjort irländarna. Han har givit dem deras enda egna julsång. Och vilken sång sen. Visst blev den häromåret vald till tidernas bästa?

6 svar to “Behövde se lite juligt ut”

  1. Ullrika Says:

    Det är inte likt mig men snart exploderar jag över alla självgoda pepparkaksbak och godistillverkningar och nu när folk börjat ta in granen i huset måste jag bita mig i tungan för att inte explodera!! Jag menar, GRAN!?? REDAN!?? Men så förstår jag att det handlar om en plastgran och då blir jag oklädsamt hånfull istället. Stackars satar som inte vet bättre.

    Å vet du vad? Jag lovar att alla som nu ”myser med julgodis i soffan” är de som i januari kommer gnälla över att kläderna krympt över jul.

    TACK Annaa för att jag fick spy av mig i din blogg. Du får gärna giva reprimand och radera detta inlägg om det blev för rått…

    ps. jag hoppas jag inte ska behöva förtydliga att du gifvetvis inte faller under kategorin jag just nu blir galen på!!

  2. Ullrika Says:

    ps igen. Det är facebook-statusar jag skriver om alltså ;p

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; ha ha, du får spy precis så mycket du vill här! Det är bara uppfriskande.

    Jag är rätt fascinerad över alla dem som använder sig av klichéerna, utan att ens verka medvetna om att de gör det. Mys i soffan och sånt.

    Pratade med en kompis om det där med att julpyntandet startat allt tidigare även i hemmen. Hon hävdade att hemma hos henne hade vanorna ändrats successivt efter påtryckningar från barnen. De såg jul runt sig överallt i det offentliga rummet och krävde fram pyntet hemmavid också.

    Tidig gran har jag också svårt att förstå. Om det är en riktig gran så är det vanskligt pga barrandet, har haft mycket otur där. Men även om det är en plastgran så gör den rätt stort intrång om man inte har stor plats. Det är inget jag skulle vilja leva med i flera veckor… inte efter jul heller!

    Men jag gillar belysningar! Och där finns det ju så mycket andra mindre platskrävande alternativ att ägna sig åt.

  4. Ullrika Says:

    Word! Belysning är undantaget på alla vis: själv brukar jag ha stakar och stjärnor i fönstren till mars om inte snön lyser upp tillräckligt utanför. Å jupp, det är just barrandet jag tänker på. En gång fick vi slänga ut granen på tredjedag jul för att den var för torr (å vi tar aldrig in den förrän max två kvällar innan julafton!)!

    Det var intressant det där du skrev om tidigt pynt. Jag minns när folk på åttiotalet åkte till London och förfasades över att det pyntades på Oxford Street, i oktober. Shit. Nu plockas väl pyntet fram på Ica i augusti typ? Och i hemmen i november?

  5. Ullrika Says:

    Måste förresten bara – för att vara lite positiv också – skriva att du fått med en av de bästa julsångerna jag vet!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; tror Bolagret var allra först i år, ”julmarknad” i början av oktober. Tyckte mest synd om personalen som skulle gå där så länge med jul omkring sig.
    UK är fortfarande tidigare än oss. Men jag vet också att vi var besvikna när vi kom till London i november en gång och allt pynt visserligen var uppe, men den magiska dagen då allt tändes inte hade inträffat. Glasgow kändes faktiskt som värst i tidighet, även Belfast. Medan lustigt nog det katolska Irland på andra sidan gränsen är betydligt senare även med sitt offentliga pyntande.

    På svenska finns denna utmärkta julsång i en fin version med Håkan Hellström och Plura! Och i diverse vrålmesiga verskoner där all känsla i ursprunget är borta.

Kommentera

