Gamla tjejklichéer blir som nya

Äsch, jag klarar inte mat. Stora julbuffén igår. Mat från många länder.

Jag åt faktiskt inte alls jättemycket. Det var bara den andra biten sachertårta som var lite överdriven. Och jag borde varit oartig och lämnat halva den irakiska kroppkakan. Det var nog den som lade sig som cement mitt i magen.

Och jag drack ingen glögg. Därför att det enda förmildrande med att dricka kryddad sockerlag med fruktsmak är om det är alkohol i den. Det var det inte. Det var ingen alkohol alls. Vilket hade fördelen att man inte behövde känna sig både mätt och däven efteråt.

Jag däckade utan alkohol i soffan när jag kom hem. Vaknade upp till blonderad bonde med pipig röst gifter sig med blåst brud, zappade när alla gäster började pussa honom på munnen över till Musikhjälpen.

Jag brukar gilla Musikhjälpen. Själva konceptet som är holländskt och går ut på att några radiopratare sätts in i en glasbur på en central plats i en stor stad, sänder radio (och TV) nonstop i flera dagar och samlar in pengar och spelar musik.

Jag älskade när Christer Lundberg satt där i ett par säsonger. Just den göteborgskan har jag en svaghet för, den lite snälldumma, hans milda ordflöde gjorde sig så bra i natten. Kompletterat med Kitty Jutbrings galenskap.

I år sitter en konstig tjej som heter Gina. Upptäckt via bloggen som en strålande komiker. Hon ska enligt uppgift leda nästa års melodifestival. Enligt devisen Allt Nu. Gina är 21 år och från Sundsvall. Efter att ha sett henne i två nätter kan jag överräcka hedersmedalj som en god representant för den ny obildade generationen. ”Det vet jag inte” är en av hennes vanligaste repliker i samtalen med gästerna. Om banaliteter som jag förutsatte att man började lägga på lager redan i tidig barndom. Jag menar, jag har ju tre barn i precis den åldern i familjen så jag har ju sett ungefär hur barn gör. Registrerar, lagrar, tar fram vid lämpliga tillfällen. En del kunskaper begriper jag inte ens var de fick ifrån. Annat är allmänbildning som bara rinner in.

Gina har inget särskilt att säga, är inte rolig,  kan inte ens de viktigaste numren till programmet. Hakar sig på siffror, konstaterar att det är bättre att spela en skiva. Men hon kallar jämnåriga för ”gumman” och ”finaste” och hon ska ju vara en så strålande satiriker. Hur kan man vara satiriker om man inte är intresserad av att skaffa sig kunskap? ”Jag vet inte, jag undrar…” säger hon. Men jag får ingen känsla av att nyfikenheten sträcker sig så långt att hon ens frågar nästa person i telefon. ”Var kommer namnen på stormarna ifrån?” undrar hon aningslöst. Och verkar se en tom avgrund där ute, en avgrund utan svar. När svaret ligger ett google-klick bort. ”Jag vet inte var Norge ligger.” Sa hon inte, men varför skulle hon veta.

Jag vill inte ha det så där! Jag vill inte att det är de obildade okunniga brudarna som blir förebilder! Jag vill inte att det skapas nya klichéer som är lika dåliga som de gamla. Det finns andra tjejer där ute. Tjejer som kan.

– – – – – –

Och sen kom han Christer Lundberg och gjorde nästa natt tillsammans med Jason Diakité till en man inte vill somna från!

3 svar to “Gamla tjejklichéer blir som nya”

  1. Rutan Says:

    Åh, vad jag håller med, jag som är en ständig P3-lyssnare. Tyvärr måste jag sova på natten, så jag missade Christer.

    Det kommer fram den ena okunniga 20-åringen efter den andra – är det den gamla devisen att ”de unga måste släppas fram” även i ungdomsprogram? Bara för att man har en stor blogg och är lite kaxig så passar man inte som programledare.

  2. cruella Says:

    Det är över huvud taget ett otyg att alla som är kända av någon anledning måste recyclas i det oändliga och förekomma i tv i andra roller. Jag tycker att det här är samma trend som i självbespeglingsprogrammen som aldrig sinar utan tvärtom bara sprider sig.

    Jag är petig. En rolig bloggare uppskattar jag – tada – som rolig bloggare. Finns ingen som helst garanti att Ana Gina är det minsta rolig utanför rollen som syster Kadidje. Peter Jihde är ett annat överanvänt exempel. Skådespelare och artister ska vi tydligen gilla att se frottera sig med varandra oändligen och dessutom förväntas de ha saker att säga som Talar Till Oss. Inte större chans till det än om man frågar random person på bussen om samma sak.

    Ja, jag har ju sagt att det bara är nyheterna och en och annan film kvar att se.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Rutan och Cruella; detta visade sig bli samtalsämnet en stund i slutet av dagens julbord också. I ett åldersmässigt blandat sällskap, skilde 30 år på yngst och äldst. Alla samma åsikt. Vi var rörande eniga. Varför i himmelens namn sätta en ung tjej som varit kul på sin blogg och sina egna hemgjorda tubinspelningar i den krävande uppgiften som flera timmars direktsändning innebär. De yngre var ännu mindre toleranta än jag, hade framförallt uppmärksammat hennnes gnäll. Åh trött, åh ont i ryggen, åh jobbigt. Var det månne därför, undrade vi till slut, som Christer kallats in som förstärkning en hel natt? En ytterst njutbar natt blev det, med Jason och Christer. Skit samma att jag var trött i morse!

Kommentera

