Ingen mamma måste vara vaken

Nu får det vara slut!

Nu har jag läst en, två, fyra, bloggar. Och någar facebookuppdateringar.

Kvinnor som inte pallar med fönstertvätten och därför inte får upp julgardinerna. Med mindre än psykbryt och skov av kroniska sjukdomar.

Lägg ner!

Lägg ner nu! Upp med gardinerna om det känns nödvändigt att byta gardiner. Ta eventuellt fram fönsterputsen och spraya på de värsta fläckarna. De som stör tindret mest.

Men kom inte dragande med hur era morsor gjorde.

De var inga hjältar för att de hade rena fönster till jul. De kommer inte att minnas för de gånger de inte hade det.

Vi lever på 2010-talet.

”Endast mamma är vaken”, julprogrammet i julstöket är nedlagt för flera decennier sedan.

14 svar to “Ingen mamma måste vara vaken”

  1. Evis Says:

    Skulle önska att det fanns några värsta fläckar på fönstren här – de tär nämligen inte små tassavtryck på insidan som är problemet utan smuts på utsidan, pga regn och blåst. Man ser inte ut genom dem längre.

  2. Noemi Says:

    De kanske tror att man får en stjärna om man göra allt? Jag fattar det där inte heller. Alla måsten. Fast det är lite för lite hos oss pga vi fortfarande bor i renovering och utan gardiner året runt.

    Jag förstår inte duktigheten. Man kan inte både vara yrkesmamma och hemmafru på heltid.

  3. cruella Says:

    Om man tänker efter faller fönsterputsning inför julgardiner på sin orimlighet i stora delar av landet eftersom det är fryskallt. Och det går ju bra ändå. Tycker frostsprej är ett utmärkt förslag, då ser man varken ut eller lort!

  4. Rutan Says:

    Om man ska gå efter hur min mamma gjorde, så hamnar vi i 1950 – 60-talet. Då gjorde mamma saker som jag kan relatera till. Med ålder och bristande intresse gick det utför på 90-talet. Det var andra tider innan jag flyttade hemifrån 1972, därefter tänkte jag inte så mycket på hur julstöket skulle gå till, men hade barndomens i mig (och har fortfarande).
    Om mina barn ska ”göra som mamma”, så blir det ingen fönsterputs, ingen gran, snålt pyntat, men mysigt med lagom mycket mat och annat. Fast de relaterar väl till s i n barndom när jag gick all in och bonade köksgolvet natten mot julafton.
    Kontentan är att vi kanske sneglar 30 år bakåt på hur julstöket ”ska” gå till. Det kan vi gott sluta med.
    Vi kan också sluta med att ha Astrid Lindgrens jular som förebild.

  5. cruella Says:

    Men man kan läsa Astrid Lindgren-jularna för känslan. Jag älskar bilderboken Jul i Bullerbyn, den där avlånga med så vackra bilder. Jag behöver inte leva upp till det hela själv (för övrigt en rätt sparsmakad historia, om man bortser från den nattliga städningen;-), det räcker så fint med stämningen man försätts i en stund.

  6. Ullah Says:

    Bekännelse: jag har bott på samma ställe i över 16 år och aldrig putsat fönstren.
    /hälsn. sign. Skit i traditionerna.

  7. Evis Says:

    Hade jag gått på vad min mamma gjorde när jag växte upp så hade hemslakt ingått i repertoaren. Och det gör det inte. Min egen familj har inte ens köpte någon halv gris sen 1996 eller 1997. Så det bör vara sist jag gjorde korv också och saltade in julskinka.

  8. Lisbeth Says:

    Du är härlig du. Det var det bästa jag hört på länge. Har aldrig och kommer aldrig vad jag tror att sätta upp sådana men man vet ju aldrig. jag lovar i så fall att inte gnälla. Kanske därför jag inte gör det för att jag vet att det skulle bli ett himla klagande

  9. Rutan Says:

    Just det, reda upp slakt eller åtminstone ta hand om en halv gris. Såklart att det tog tid. Vad ska man göra idag när allt finns att köpa färdigt? Ingen lutfisk att byta vatten på, ingen skinka som ligger i saltlag ute på balkongen, ingen korv att stoppa. Det blir ju en massa tid över till julförberedelser och då blir det pynt. Då har man tid att klä julgranen en vecka i förväg.

  10. Monika Says:

    Det är en oväntad bonus med att flytta till en mindre stad: fönstren håller sig genomskinliga! Jag är inget vidare på att tvätta fönster, men det märks mycket mindre här än i Göteborg. Där tvättade vi inte fönster för att det inte var någon idé, här gör vi det inte för att det inte behövs…

  11. Bloggblad Says:

    Jag klarar inte ens att kolla facebookuppdateringarna idag, det görs korv och pysslas och pyntas så att jag blir matt… jag som nyss rest mig från frukostvilan med lördagsbilagan i soffan.

    För att inte behöva köpa färdiga köttbullar (som jag avskyr) ska vi idag äta köttbullar, och om det blir några över (vilket jag hoppas) fryser jag ner dom.

    Maken och jag har diskuterat gran eller inte gran i år. Han är för och jag är emot. Men vid tanke på hämtning – uppställning – nedplockning – barrsugning… så börjar han luta åt inte gran. Men han och barnen (som inte kommer att vara här särskilt mycket) är otroligt traditionsbundna. Kanske för att de själva sällan behövt ordna med dem utan fått det hela serverat.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Alla; kommenterar inte en och en. Konstaterar bara att det finns en viss konsensus här, utom kanske gällande fönster.

    Här har nu änglarna kommit fram. Samt lite annat småpytt. Hyacinterna är också på plats, det var faktiskt på tiden, ska inte vara så sen nästa år.

  13. Ullrika Says:

    Vi bodde hundra meter från en av stans största grusparkeringar när jag var liten. Mamma var förvisso inte så bra på att putsa fönster men å andra sidan var det ju liksom ändå ingen idé. Själv funderar jag ärligt på att leja ut just fönsterputsandet på en städfirma. De kommer hit och gör fint, maken och jag är på jobbet och tjänar pengar och i slutändan kostar det inte mer än den sveda och värk vi skulle få av att putsa själv. Men. Vi ska bara få tummen ur… att få tag på en firma alltså.

    Nu är vi där med facebookandet igen 😀 jag kan ärligt inte förstå denna hysteriska vilja att visa sig så jäkla duktig. Jag har länge fnulat på ett anti-städinlägg, men jag får inte till nåt som inte låter gnälligt och tjurigt. Jag menar. jag missunnar ju ingen att baka julgodis tills det sprutar ur örona på dom, men jag är rätt ointresserad av att läsa om det!

  14. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; jag lovar, inte ens om jag får till det planerade baket så ska jag lägga ut några bilder på det.

    I förra lägenheten hade fönstren aldrig blivit tvättade ordentligt efter en renovering, det låg ett lager färgdamm kvar på mellanrutorna. Så det var liksom ingen mening att tvätta. Vi var ju vana vid Göteborg och den ständigt grå beläggningen där så det gjorde inte så mycket. Vi hade ju också upptäckt där att fönster blir smutsiga till en viss gräns, sedan blir det liksom inte värre. Nu talar jag om utsidan.

    Min mamma lejde bort fönstertvätt de sista åren. Men fram tilll 89 klättrade hon allt omkring och satte en ära i att få rutorna skinande blanka. Varken niten eller förmågan gick i arv.

Kommentera

