Strålande konsument

Idag blev jag sur. Riktigt jäkla julsur. Nej, det var inte det där med kyrkan, som uppmärksamma facebookläsare redan sett. Att jag inte hittade till kyrkan. Anade bara var den låg och det visade sig var något fel. ”Det var nog inte meningen att du skulle dit”, skulle min mor ha sagt. Just det. Somliga straffar gud genast.

Nej, det var på min julklappsrunda i Skärholmens centrum. Som är rätt julavslappnat. Vi får ju icke glömma vilka som bor där omkring och vilken jul de inte firar.

Fick syn på en skylt om 50% rea på handskar på Accent. Den ledde mig direkt att uppfatta att samtliga handskar i den exponerade montern såldes till halva priset. ”Från 149 kronor”. Hittade ett par riktigt snygga och tänkte, yes, 200 spänn är de värda. För att fylla ett julklappshål.

Det var ju bra att damen i kassan inte hade hunnit klippa bort lappen innan hon sa priset. 399 kronor. Men hallå? Nej, se sa damen på det där sötsura sättet som bara damer i ens egen ålder har som butikston när de vill tala om att kunden är en idiot, ”det är bara handskarna överst, de släta, som kostar 149. Alla andra är ordinarie pris.”

Och var syns det? Hur begriper man det? Undrade jag. Det fanns ju inga röda lappar, bara en skylt om halva priset, handskar från 149. Damen förklarade inte, knep bara ihop läpparna och sa, att så var det i alla fall. De där släta handskarna, de var riktigt illa i passformen. Hon kunde faktiskt inte låta bli att hålla med om det. Att det inte var några bra handskar. Nickade nästan när jag sa att det kanske var därför de såldes ut.

Sånt kallar jag fräckhet! Sånt kallar jag att lura kunden! Det fanns inget finstilt att läsa annat än att erbjudandet gick ut idag. Det fanns inga lappar att begripa. Bara den där skylten, på bästa exponeringsplats. Med tre våningar utlagda handskar nedanför, alla framplockade från sin ordinarie plats i hyllorna. Medan jag stod och provade de där illasittande kom minst tre personer fram, provade, diskuterade med kompis/partner om de skulle slå till.

Jag antar att expediter i dylik kedja inte har rätt att opponera sig, även om de tycker det blir fel. De ska stå där och använda sig av sin inövade förmåga att genom bara kroppsspråk markera att kunden har fel.

Hade jag orkat skulle jag tagit en bild, eller två. Inte mailat Plus men däremot konsumentmyndighet och/eller kanske konsumentorganisation. Man ska anmäla butiker som kör med falsk marknadsföring och skumma hemsnickrade regler.

Men jag iddes förstås inte. Och jag köpte absolut inte de där dyrare handskarna. Däremot gick jag tillbaka till en annan butik och köpte en grej jag tittat på förut. Sedan expediten noga informerat om bytesvillkoren. Det hade nog inte blivit av om jag köpt de där handskarna.

Fipplat med en av belysningarna också. Led-belysningar är gräsliga, det går inte att ha en belysning med många lampor om det är något slags stämningsljus man är ute efter. Det är det påfallande ofta till jul. Det ska inte utifrån se ut som om man satt upp något slags lysrör för att få fart på tazzetterna och samtidigt uteplatsen totalbelyst. Och inne ska den inte lysa upp 27 kvadrat rum, inklusive båset. Nu hänger där i stället för hundra smålampor en glasglob med bara tio, dessutom matt gulskinande. Det är riktigt fint.

Sanningen att säga så strålar det om min bostad när man står nere på parkeringen och tittar upp. Precis som det varit i våra två senaste bostäder, barnens och mina. De har strålat i advent och jultid.

3 svar to “Strålande konsument”

  1. Ullah Says:

    Vad trevligt med din strålning! Och vilken dålig affär.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; funderar på att ändå smäcka på med ett foto någon dag. Ja, jag blev ovanligt sur. Kommer på att det nog hänt liknande på just Accent förr.

  3. Ullah Says:

    Ja tack, gärna bild.

Kommentera

