Några ord i månaden

Tjatis gjorde en årskrönika utifrån bloggen. Jag tänkte mig detsamma men hamnade i att plocka några meningar ur varje månad. För att ge en snabbresumé. Av ett år där min insats i bloggdebatten har dominerats av det där med hem- och husmorsidealen.

 

Januari

Jag tror inte de flesta av vinterhetsarna som tjatar om hur snön lyser upp helt förstår längtan efter det riktiga ljuset. Jag skiter väl i om det är lite ljust på marken, det är himlen jag vill åt!

Februari

Igår satt jag på en bänk i parken utanför St Patricks Cathedral och åt min lunchsmörgås. Nej, det var inte riktigt varmt, men tillräckligt just för en macka så där.

Mars

Men en av grejerna vi gjorde, vi som engagerade oss i debatten om jämställdhet och hushållsarbete, det var ju att tagga ned något. Och många av oss upptäckte just det, att när man taggat ned, slutat vara superhusmor, då var det faktiskt lättare att dela på uppgifterna.

April

Det är ingen bra dag. Meningslöst att hymla. Det sket sig med ett projektjobb jag sökt. Någonting gick faktiskt snett vid ett intervjutillfälle. Personkemi kallas det väl.

Maj

Miljörörelsen är gravallvarlig, där är det aldrig roligt. Folkbildare vill inte rädda världen, de vill bara bilda den, eller åtminstone få del av statsbidragen. Då kan man ha roligt under tiden.

Juni

När jag tänker efter så kan jag inte erinra mig att jag tillsammans med någon av de män jag levt i längre förhållande med funnit en särskild tillfredsställelse i att ”få vara liten, luta mig och gråta ut mot en axel.”

Juli

Alltså, jag kan inte riktigt förklara hur jag tänkte, när jag såg den turkos tröjan med trycket ”Foxy Lady” på Penney´s på Henry Street i Dublin, och blixtsnabbt bestämde mig.

Augusti

Idag är en sån där dag där det märks skillnader. Mellan dem som utropar ”Åh vilket fint väder, VAD ska vi hitta på idag?” Och så såna som mig som konstaterar ”Åh vilket fint väder, det var väl trevligt.”

September

Det är väl känt att den som missbrukar super bort sina vänner. Det kan man fördöma hur många gånger som helst, tills man står där själv. Och inser att man kan välja.

Oktober

Jag åt klyftpotatis och majonnäs till middag. Det är en bra rätt. Snabb, enkel och mättande. Och det luktar nästan som om man har lagat mat.

November

Egentligen har jag skrivkramp. Det är det allt handlar om just nu. Den är så allvarlig att jag inte ens skurar toan och sånt. Driver bara rastlöst omkring.

December

Lägg ner nu! Upp med gardinerna om det känns nödvändigt att byta gardiner. Ta eventuellt fram fönsterputsen och spraya på de värsta fläckarna. De som stör tindret mest.

4 svar to “Några ord i månaden”

  1. Ullah Says:

    Hihi, du är bäst!

  2. -loa Says:

    Gillar!

  3. frktjatlund Says:

    Och även denna dag är det riktigt trevligt väder. Tvåsiffrig +temperatur i december.

  4. Ullrika Says:

    Kul och annorlunda årssummering!

Kommentera

