En glimt från gärdsmygens dag

Verkar ha varit bra fart på Wrens Day-firandet i Dingle i år! Rätt dag och bättre väder än förra året. Hade förstås varit kul att vara där! Hittade på Dingle News en riktigt bra bild på de traditionella halmkostymerna. Fyra olika grupper drar omkring på stan i så där 12 timmar, Gold&Green är den största med finast halmdräkter men det är livat i de andra också.

Skrev alltså om detta förra året:

https://annaama.wordpress.com/2011/01/02/anforda-av-en-vit-springare/

14 svar to “En glimt från gärdsmygens dag”

  1. cruella Says:

    Trots att du redogjort för Wren’s Day förblir det så konstigt så att jag omedelbart glömmer varför och så vidare. Obs, ej en uppmaning att berätta igen. Snygg bild och öl är ju alltid gott.

    Jag googlar sen.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; du behöver inte googla, du kan läsa det här inlägget från i januari i stället:
    https://annaama.wordpress.com/2011/01/02/anforda-av-en-vit-springare/

  3. Rutan Says:

    Väldigt konstigt.

  4. Ullah Says:

    Mycket (om inte det mesta) är konstigt här i världen.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; många tyckte vår Lucia-sed var konstig. När den fortfarande var profan och pendlade mellan skönhetstävling och skolungdomsfest. Nu när den har urartat till en kombinerad dagisfest och högtid i svenska kyrkan tycks den mig märkligare än det mesta. Bara som jämförelse.

    Ullah; just så. Wrens är dessutom roligt.

  6. Rutan Says:

    Men Lucia är vackrare.

  7. Ullah Says:

    Kanske det, men Wrenfirarnas skönhet sitter nog på insidan.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; hm. Men konceptet är snarlikt. Fast folk brukar bjuda Wrens på saker. Och så är det mer trummor och flöjter. Men samlas in väldigt mycket pengar.

    Ullah; och så är det roligare.

  9. Evis Says:

    Jag tänker på Lussegubbarna, som faktiskt fortfarande förekommer i Västergötland på åtminstone ett ställe: utklädda går de runt den tolfte december och blir bjudna på sprit.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jäpp, det finns snarlikheter mellan alla såna där seder. Jag blev lite förvånad när jag hängde med Veronica ett tag förra året och det kom ut folk och delade ut skinksmörgåsar. Det förekommer också mulled wine och sånt. Men alla måste allt betala för sig på barerna. Jag var med till väldigt sent förra året och såg en och annan ung flöjtist däcka. För att inte tala om när John Moore liksom rullade över stora trumman. Men då var det ju redan midnatt.

  11. Rutan Says:

    Finns det lussegubbar fortfarande? Det har jag inte sett sedan jag var barn.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; jag gissar att Evis vet platsen där de fortfarande finns?

  13. Evis Says:

    Främmestad.

  14. Annaa Mattsson Says:

    Evis; Tack!

Kommentera

