Ingen rea alls

Nu har jag bestämt mig för vad det är jag tycker illa om med den nye Sverker, alltså Charlie Söderberg, när han larmar om konsumentfrågor. Han gör det helt enkelt för lätt för sig. Han dräller i Aftonbladet ur sig slentrianmässiga ”råd” som ska hjälpa konsumenter att inte hamna i reafällor. Utan att ha kollat särskilt väl vad det är som händer där ute.

Får en bestämd känsla av att varken han eller Aftonbladets reporter har några särskilda egna erfarenheter av rea och därför inte kan ställa vettiga frågor respektive ge några speciellt nyttiga råd. ”Tänk efter om du verkligen behöver prylen.” Nähä? Så smart! I stället för att t ex ge rådet att kolla hur mycket varan egentligen är nedsatt. Åhléns skorea brukar vara skum, ”halva reapriset”  handlar om att först sänka varan med ett par tior och sedan dra hälften på det. Och Zaras braskande skyltar kan  handla om 10 – 20 procents rea.  Men för att hitta sånt måste man vara ute och kolla, inte sitta vid sitt skrivbord och tycka att man själv är smart, alla andra korkade.

Pojken var ute och reashoppade igår. För rätt mycket pengar. Men det var i alla fall billigare än ordinarie pris och det var nu han var i Stockholm, inte när priset sjunkit mer. Dessutom köpte han de saker han behövde; kängor och jacka. Systern var smakråd, det såg bra ut. Riktiga kängor i stället för ett par dåligt hållbara sneakers till.

För mig blir det ingen rea alls. Om det inte blir kraftigare vinter behöver jag inget nytt alls utom ett par bättre kängor. Men en halv decemberlön är på villovägar så januari är redan på minus. Inte läge för minsta lilla reastrumpa. Hoppas på rea på rea på sista restparen när pengarna förhoppningsvis kommer om en månad i stället.

Julmaten är nästan uppäten! Vi har varit ohyggligt duktiga. Inte minst Mellan och jag som slängde fram vad som fanns i kylen ikväll, utom sillen, och åt saker som inte ens passade ihop. Då har vi faktiskt hunnit fixa en pastasås av lammfiol redan. Ingenting är tillköpt utom lite frukt sedan julafton. Imorgon blir det potatisgratäng av skinkan. I alla fall en del av den. Skönt att hon inte är vegis längre.

Det är bara vi nu. Har rullat av stora julduken och fällt in ena utdragsskivan på köksbordet. Vi låtsas inte om att vi tycker det är sorgligt att Pojken åkte idag. Hon ska jobba intensivt på saker som ska lämnas in när hon kommer tillbaka. Jag har övergått från ilsket tjat till glada tillrop och researchhjälp.

Vi pratade om julen till resterna. Hon räknar med att det är precis såna här jular vi kommer att ha lång tid framöver. Tre vuxna barn som kommer till mig. Jag säger att man inte riktigt vet. För att jag vet att allting är föränderligt. Och att jag inte riktigt gillar att vara den förutsägbara klippan som alltid ska finnas på samma ställe. Just det känns lite fasansfullt. Som om meningen med livet reduceras till att ta emot barnen en gång om året i en orgie av julpynt.

Fast jag gillar pyntet. Fixar och hänger om lite fortfarande. Tazzetterna slår ut efter hand, ett bra tag framåt, sista hyacinten idag.

15 svar to “Ingen rea alls”

  1. Lisbeth Says:

    Rea skynda fynda. Det var min ide för i år skulle jag göra klipp. Vad händer? Jag har inte ens satt näbben innanför en butiksdörr sen de skrikigt röda papperen förkunnat att nu är det din chans. Luften gick ur innan jag kom iväg. Vad behöver jag köpa? Kom fram till att jag är ju ändå bara hemma. Ska jag fynda ett par mysiga träningsbyxor att gå om kring i. Nej aldrig i livet. Vinterkängorna köpte jag i somras när jag var i Åre. Vinterjackan införskaffades i England förra hösten. Allt till mycket förmånliga priser. Det blir till att vänta tills behov uppstår och då hittar jag säkert det jag letar till nedsatt pris. Risken finns att plånboken blir helt tom efter dagen. Bilen ska besiktigas och det är ett under om vår gamle vän klarar sig igenom Men men ingen skada skedd för det finns busskort

  2. Ullrika Says:

    På mitt jobb har vi ju ingen ”rea”, vi håller låga priser året om (och anpassar oss gifvetvis efter konkurrenternas reor). Det är en del kunder som har svårt att förstå det där och verkar tro att en röd prislapp per automatik är ett fynd. Ett exempel: en TV är prissänkt två tusingar på ett visst ställe som säger sig vara vad de heter. Hos oss är TV:ns jämförbara modeller i andra märken billigare både före och efter deras röda prislapp.

    Jag går naturligtvis inte i argumentation med en kund och har som princip att tala om våra konkurrenter som ”komplement” för jag gillar inte att prata negativt om andra butiker men ibland skulle jag bara vilja printa ut en skärmdump från Prisjakt och stoppa under näsan på den som argt fräser ”ni har ju ingen rea?!”

  3. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; min vinterjacka köptes faktiskt på superrea, i engelsk butik, i Stockholm. Halva reapriset och dessutom tag tre betala för två. Då kan det inte bli fel. Den bara håller och håller.

    Ullrika; precis. Det verkar vara detta många konsumenter har svårast för, att verkligen se vad det står på de röda lapparna, verkligen läsa in vad t ex ”halva reapriset” innebär. Jag vill ju inte tro att konsumenten är korkad. Samtidigt lever en del av handeln på det, att konsumenten uppenbarligen inte har riktigt lust att lära sig kolla.

    • Ullrika Says:

      Med risk för att göra bort mig: tyvärr har du fel. Många konsumenter ÄR korkade… ;p och att det finns lika korkade handlare gör inte saken enklare för nån!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; hi hi, jag sa ju att jag inte ville tro att de är korkade. Har varit en repa till Skärholmen. Stött på ett av mina stora hatobjekt, skobutiken som har stora röda banderoller längs väggarna med Rea 50 procent. Man måste komma väldigt nära för att se undertexten ”på vissa varor”. För de flesta rör det sig om 20-30%. Men uppenbarligen funkar det, för annars skulle de inte fortsätta, säsong efter säsong.

    En liten seger nådde vi i alla fall i butiken där jag köpt julklapp till Mellan på rea. Som hon skulle få byta trots att det gått mer än tre (?) dagar. Efter en timmas provande genom hela butiken fick hon ett i alla fall ett tillgodokvitto`fast det inte medgavs från början. Hade det varit Åhléns eller H&M hade vi utan prut fått pengarna tillbaka direkt, även fast det var rea. Och det är väl egentligen rätt?

    • Ullrika Says:

      Det finns faktiskt inget i konsumentköplagen som tvingar handlaren till öppet köp 🙂 eller ens bytesrätt faktiskt? Distans- och hemförsäljningslagen säger annorlunda men den gäller bara vid t ex internet- och telefonförsäljning.

      • Annaa Mattsson Says:

        Ullrika; minsann! Jag trodde där skett en ändring så att just bytesrätten var inskriven. Lite krångligt det där när stora kedjor har en ganska frikostlig norm.

        I den här butiken stod det tydligt anslaget vad som gällde. Bytesrätt inom tre dagar för reaköp. Men samtidigt bytesrätt på julklappar fram till 31 december. Expediten gav upp till slut, hon insåg att det helt enkelt inte fanns något i den ganska lilla butiken som passade Mellan. Det spelade ingen roll om vi stannade resten av dagen. Bara att hoppas att det inom ett år ska finnas något där eller i annan butik i kedjan.

  5. Monika Says:

    Jag brukar köpa julpynt på rea, annars struntar jag i den. I år blev det granpynt, jag har tänkt att vi ska ha gran nästa år. Skulle köpa julkort också, men de var det inte rea på.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Monika; åh, jag har gjort mycket granpyntfynd. Men det är nyckfullt. Något år reas det knappt alls, i år var det 50 procent på Åhléns redan veckan innan jul och jag missade de glasgrejer jag tittat ut, hängde bara några småsaker kvar.

    Förra året gjorde jag superfynd på sista slängen av skorean, lyckades vara i stan på precis rätt dag när sista paren var nere i 80 procents rea. Jag handlar ju mycket på Monki också, men avvaktar lugnt halva reapriset eller mindre.

  7. Monica Says:

    När du hittar de där ”braiga” vinterkängorna kan du hojta till, om det finns ytterligare ett par och i str 37:-). Det andra du skriver om, tror jag förstår.

  8. frktjatlund Says:

    Jag är extremt dålig på reor. Tycker att det är alldeles för mycket folk och för mycket varor, så jag ser inte skogen för alla trän.

    Och jag är korkad konsument dessutom. Idag köpte jag två zuccini, frestad av erbjudandet: Köp 2 för 15 spänn. Rabatt? Det ordinare priset var 7:90/styck, så hela 80 öre tjänade jag på affären.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Monica; lovar!

    Tjatis; blir så sur på de där erbjudandena. Tror jag skrev om de tre pastasåserna på Ica Kvantum i Skärholmen härom året. ”Tre för 45 kronor”. 14:90 om man köpte en.Tror de är värst, Ica Kvantum. I vår lokala sunk-Ica köper man två för 25 spänn.

  10. Ullrika Says:

    Monica och Annaa: här två tydliga exempel på korkade handlare!!

    • Ullrika Says:

      Skit också. Menar frktjatlund (inte Monica)… nu var det jag som var korkad och inte kunde läsa rätt namn över kommentaren jag refererade till… 😦

  11. mångmamma Says:

    Gjorde just en summering över det gångna årets klädinköp – till mig själv.
    Kanske jag egentligen borde ge mig ut i reahetsen och panikhandla något!?
    Fast jag tror jag skippar det, oftast är det inget jag vill ha eller behöver som jag snubblar på och då kan jag lika gärna bespara mig resan till stan!
    Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År också!

Kommentera

