Nyårsskjutande mycket värre än klotter

Mot s k klotter har ju numera börjat införas nolltolerans. Polisresurser sätts in för att jaga lagöverträdare. När ett tunnelbanetåg befinns nedklottrat, inte med ful reklam, utan med obetalda spontana alster tas det omedelbart ur trafik. Med tågförseningar och konsekvenser för många. Trots att ingen har kommit till skada, ingenting har hänt som hindrar tågets framfart.

Miljoner läggs varje år på att åtgärda ”skadegörelse” som även professionellt utförd grafitti anses åstadkomma. Trots att ingenting har kommit till skada. Ingen kan någonsin övertyga mig om att tunneln under vår gata till skolan i Göteborg var ”skadad” när den var bemålad men snygg och fräsch när den råa betongen lyste grå.

Nå, det är kanske en smaksak. Men jag kan inte få in i min skalle hur grafitti och klotter behandlas så skoningslöst medan jul-, mellandags- och nyårssmällandet får fortsätta fullständigt ostört.

Hur kan det finnas polispiketer färdiga att rycka ut för att jaga 12-åringar med sprayfärg. När det inte finns en enda polis ledig att göra ett enda nedslag vid en enda t-banestation, som jag skrev om i förra inlägget.

Trots att smällare, raketer och fyrverkerier vållar långt värre fysiska och psykiska skador än det fulaste klotter! Människor och djur skadas och skräms. Egendomsskador uppstår. Nedskräpningen är omfattande.

Varför nolltolerans i ena fallet och totaltolerans i det andra?

För att det s k klottret kan skyllas på andra. Som står utanför. Medan fyrverkerier är leksaker för vuxna respektabla män? Också.

Jag vet inte.

2 svar to “Nyårsskjutande mycket värre än klotter”

  1. Jonas Andersson Says:

    Jag är fullständigt övertygad om att egendomsskador till följd av klotter vida överskrider de skador som fyrverkerier står för. Håller med om att man borde styra upp var och när man får använda fyrverkerier. Håller absolut inte med dig om klotter! Det som är här i Uddevalla är till 100% skräp och skadegörelse.
    Jonas Andersson

  2. Annaa Mattsson Says:

    Jnas; jag kan hålla med om att en del klotter inte är särskilt vackert. Dock tycker jag en hel del grafitti, som t ex den i vår tunnel i Göteborg, är en konstart att respektera. Och som pryder sin plats. Men jag vet, det finns olika uppfattningar.

    Min jämförelse handlade framförallt om hur man i ena fallet, där faktiskt levande varelser inte kommer till skada, är beredd att göra stora myndighetsinsatse. Och t ex stoppa tt-banetrafik i rusningstid, medan man i det andra fallet inte gör någonting.

Kommentera

