I floder av kattpiss

Idag insåg jag vådan av nyårssmällandet just i vårt hem. Och fick en förklaring till varför lillkatten irrat omkring och jamat på ett förvirrande sätt.

På nyårskvällen sprang ju båda katterna och gömde sig, inomhus som tur var. Under var sin säng, trodde jag. Men först framåt nyårsdagens morgon insåg jag att lillkatten tagit sin tillflykt till klädkammaren. Där han inte får vara. Så  när jag någon gång under kvällen sett dörren på glänt hade jag stängt den. Och öppnade bara hastigt för att släppa ut när han äntligen vågade ge små ynkliga pip ifrån sig. Många timmar senare. (Ingen ska förvirras tro att lillkatten är liten, han är dryga fyra år och välväxt och har en kraftfull stämma, annars).

Först idag var jag där inne. Och kände stanken. Stackars Schniff hade helt enkelt kissat på sig. På det mest fatala och okontrollerade sätt. Ovanpå en bärkasse med tyg. Så att kisset skvätt ned hängande plagg, cirka sju stycken, dessutom runnit nedför kassen och trängt in underifrån genom sömmarna. Dessutom trängt in i genom några småhål i en kasse bredvid med jultextilier. Dessutom skvätt ned baksidan av en tavla.

Kassen är slängd, kläderna ligger i tvätten, några på vädring, julsakerna på luftning än så länge. Några tygrester som inte var förpackade är också slängda. Golvet är skurat, betongväggen sprayad med fönsterputs. Klädkammaren luktar inte.  Hur det har gått med tavlorna har jag inte kollat ännu. Inalles är det sex tavlor vars ramar kan ha stått i kattpiss.

Till saken hör att lillkatten aldrig någonsin kissar fel. Han var den av småkatterna som lärde sig lådan snabbast och bara hann markera någpn enstaka gång innan han blev kastrerad. Sen har han aldrig haft några hyss för sig. Så det finns ingen anledning att fälla kommentaren ”typiskt katter” eller att man får skylla sig själv som har djur inomhus. Han har dessutom begåvat försökt tala om för mig att något var fel.

Så där, nu ska jag inte säga något mer om smällandet och raketandet på länge.

Händelsen ger i och för sig Mellan en möjlighet att gå igenom sina tygrester, men jag tror inte riktigt det var vad hon drömde om just nu.

Annars har jag promenerat idag. Tur och retur Kungens Kurva för att köpa kopieringspapper och se om något fanns kvar av julsaker i samma butik. Väldigt lite, men jag kunde i alla fall tjacka upp mig på papper, snören och etiketter till nästa jul. Vilket får dotter att påpeka att det där är inget man säger. Det skulle min mamma också ha sagt. Om tjacka upp sig. Hjälp. Jag tillhör en sorglig mellangeneration. Som inte var förstådd av sina föräldrar och inte är det av sina barn. Nej, jag vet, det är inte generationen, snarare åldern.

Angående förstådd så undrar jag lite om ett par bloggare har fått några extra läsare pga länkar jag lade ut hos en proffstyckare på facebook. Angående systrarna med kreaturen i filmen. Gissar nej. Det här är intressant. Att kulturelit/proffstyckare går på underbar-linjen, kommentarerna är sentimentala,  medan diskussionen i bloggarna är mer kritisk och dynamisk. Naturligtvis uppstår ingen kommunikation mellan de olika fälten.  Så någon fulländad dynamik blir det inte. Vi får inte veta om det här också är en åldersfråga. Att det skulle vara en fråga om professionalitet vägrar jag tro.

9 svar to “I floder av kattpiss”

  1. Ullah Says:

    Jag har aldrig hört ”tjacka upp”, bara ”tjacka” utan upp. Men skulle aldrig drömma om att säga det!
    Och naturligtvis har jag inte sett ko-damerna, men läste hos Rutan och läste dina kommentarer / frågor och läste vidare hos Monet. Så nu har jag skaffat mig en uppfattning utifrån läsning. Det lät ju inte särskilt underbart.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag älskar att reta mina barn med uttryck som jag vet att de avskyr. Till dem hör definitivt allt som kan räknas in i kategorin mossigt stockholmsslang. Ska jag slå till rejält säger jag ”Centan” om Centralen. Men det kan räcka att säga Medis för att få igång dem vissa dagar.

    Förvånar mig lite att proffstyckare som jag i vanliga fall har en viss tillit till går så hårt på underbar-linjen. Och att debatten i deras facebook-trådar inte når ett störe djup än att det var så sorgligt när tjuren dog.

  3. Lisbeth Says:

    Fönsterputs? Höjer förvånad på ögonbrynen. Kan det var något jag missat. När gamla Tigger, dvs katten, gjorde olyckor så hjälpte inget. Det blev till att besöka djuraffären och inhandla specialmedel.
    Efter tre olika flaskförsök försvann doften. Enda skälet till att jag la ner så mycket tid och pengar var att det var älsklingsskorna som drabbats. Men nästa gång det händer här kommer jag att testa fönsterputs

  4. cruella Says:

    Jag missade länkarna och grejerna hos proffstyckaren. Vem var det som tyckte? Jag har inte sett kotanterna ännu, bara klipp, men jag får dåliga vibbar direkt och tror, osett, att jag är mer på Monets linje…

  5. Rutan Says:

    Jag har noterat en liten ökning men vet inte om det beror på en eventuell länkning. Vem var tyckaren?

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; bra jälva väggen jag använde fönsterputs på eftersom det var svårt att tvätta den med något annat. Skor brukar vara fullständigt hopplöst. Vår gamla Sixten gjorde en del dumheter och jag har kämpat mycket med skor. Sedan några år tillbaka har vi inga skor på golvet, för säkerhets skull.

    Cruella; Roger Wilson ansåg på facebook att filmen var underbar och det var några andra kulturmänniskor som stämde in. Jag länkade till Rutan och Monet för att han skulle få se en annan debatt.

    Rutan; jag gissar att Roger har skrivit eller pratat om filmen mer ingående i annat sammanhang, det verkade så på facebook.

  7. Peter Hagren Says:

    Katter är katter, rädda & instängda gör de det som är nödvändigt, tyvärr! Min professor på journalisthögskolan skulle genast ha klassificerat tjacka ”Upp” som en status suffigering, dvs en förstärkning av en redan existerande benämning, nämligen köpa eka ”tjacka”. Hans käpphäst var nämligen att byråkratien gömde sina mål & medel genom att förvirra genom status pre- & suffigering. Förvirringen har inte blivit mindre sedan dess …(1974)

  8. Annaa Mattsson Says:

    Peter; precis.

    Intressant att du minns din professor så väl. Å andra sidan kan jag rabbla Furhoffs teorier om upplagespiralen i stort sett i sömnen.

    Uttrycket är egentligen fantastiskt. Fyra ord, tjacka upp mig på, i stället för ett, köpa. Fast ”förse mig med” kanske är närmare och det är ju i alla fall tre.

  9. Rutan Says:

    Nu måste jag säga att jag är lite trött på just detta kattpiss. Har du trasslat in dig i ljusslingan?

Kommentera

