Curlingmammans ödesdigra miss

Jo, det kunde ju gått illa igår. Med själva avresan.

Jag brukar nog alltid vara den som kollar tiderna på flygbussarna. Alla familjer har sin grej, och vi har bland annat den. Senast när Äldsta skulle åka på annandagen så var automatfrågan ”När måste jag åka?” Och moder hade kollat. Då var det morgonflyg och helgdag så jag hade förstås nattmarginal.

Nu var det en hel del inför Mellans resa, ovanligt mycket faktiskt. Så jag kollade inte flygbusstiderna förrän vi var nästan resklara, fem över fem igår eftermiddag. Då räknade jag med att vi hade marginal att göra en avstickare för att köpa en tub Stomatol också, denna oumbärliga tandkräm.

Det hade gått en buss klockan 16:00. Nästa, och enda möjliga, skulle gå 18:00! Sedan ingen förrän 20:30. Tuben går var tionde minut, vi har sex minuter dit, det tar 21 minuter till stan, sedan minst fem upp till Cityterminalen.

Nu hör till saken att vi i den här familjen har åkt med Ryan fler gånger än ingen annan än Michael O´Leary skulle vilja veta. Inte minst från Skavsta.

Då, inflikar vän av ordning, borde jag som rutinerad resenär ha tänkt på att  ändå kolla tider i god tid.

Yes. Men aldrig vid alla dessa resor har det hänt att det till ett flyg från Skavsta har funnits bara en enda passande flygbuss från Stockholm City. Som dessutom ankommer två timmar innan flyget ska gå. Never!  Åtminstone tre, med 20 minuters intervaller, brukar det vara.

Borde man inte skrivit ut det på hemsidan? ”Observera, kraftiga nedskärningar i busstrafiken!” Nähä.

Vi hann. Hade 12 minuter marginal från perrongen. Det hinner man gott på. Men är det något jag vet, så är det att Flygbussarna har en rutin på att köra när bussen är full. Och sedan säga till klagande passagerare att man ska vara vid Cityterminalen minst 20 minuter innan avgång, annars får man skylla sig själv. Viss panik när jag stod innen i den där fållan, såg folk börja vinka utanför bussen och den där förbannade dörren inte ville öppna sig och jag inte ens skymtade Mellan bakom mig.

Men det gick bra. Hann med ett litet extrakäbbel. Det gamla vanliga. ”Sätt in bagaget i bagageutrymmet.” – ”Men hon har ju just gjort det! Det där är ju handbagaget!” – ”Den är för stor ”. (liten ryggsäck) – ”Är den ju inte! Dessutom ansvarar ni ju inte för saker som sätts i bagaget!” – ”Nej, självklart inte. Man ska ta ur värdesaker.” – ”Den där väskan innehåller bara värdesaker.” – ”Ta ur dem då!” – ”Vad är det då för mening att lägga en halvtom liten ryggsäck i förvaringen?”

Hon tog ur datorn i alla fall. Hade pengar och sånt i fickorna. Men kunde knappast sitta med allting annat löst i händerna.

Det här bråket har jag varit med om förr. En gång fick jag en chaufför att öppna en särskild liten lucka för bara mitt lilla handbagage.  Och själv har jag ibland en särskild tygkasse med mig där jag häller i det viktigaste. Men det fanns inte tid till igår. Och är rätt löjligt.

Kan inte begripa varför man inte har samma typ av bussar som dem till Arlanda, dvs med bagageförvaring inne i bussen. Jo jag fattar. Ekonomi. Arlanda är en stor internationell flygplats. Dit måste man tillhandahålla täta avgångar med komfort. Från Skavsta åker pöbeln. Både dem och deras bagage kan man stuva  hur som helst. Minsta möjliga komfort till högsta möjliga pris.

Jag tycker det är väldigt synd att Flygbussarna konkurrerade ut Ryan med anknytningar till Skavsta och Västerås. Ryans hade bättre bussar till bättre pris och inte personal skolade i ocharmkurser.

Flygbussarna, Västtrafik och Bus Èireann, de konkurrerar hårt om förstaplatsen på min lista över otrevliga bussbolag. Kanske borde ordna en liten utslagstävling. Bus Èireann skulle nog klara bagagefrågan, just när det gäller småväskor. Och från dem fick jag faktiskt hela självrisken betald när en väska stals ut booten. Å andra sidan hade de brustit just i bevakningen.

Fan, att resande alltid ska behöva vara så jobbigt! I paniken hade jag glömt mobilen hemma så vi hade knappast kunna ringa någon bilburen person för utryckning. Tror inte jag känner någon sådan heller.

– – – – –

Har nu kollat. Det står på hemsidan att tidtabeller byts i januari 2012. Men inte förrän den 16 januari. Undrar hur mycket sämre det blir då? En enda buss på söndag i stället för tre?

Annonser

10 svar to “Curlingmammans ödesdigra miss”

  1. cruella Says:

    Huvvaligen. En gång stod vi handfallna vid Port Maillot och undrade hur i helsike vi skulle ta oss till Beauvais innan flyget gick. Den enda flygbussen som passade hade gått för gott och väl en halvtimme sedan; jag hade bara antagit att det skulle vara lika generöst som det dåförtiden var till Skavsta. Tre barn under tio år, jag och maken klämde in oss i en svarttaxi som en piccolo vid det stora kongresshotellet trollade fram. Gissar att de delade på avansen, han och chaffisen. Det lär inte ha varit första gången panikslagna turister kom springande.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; Det är trist det där att färden till flygplatsen ska behöva vara ett orosmoment. Har dunkla minnen från svarttaxi också.

    Och vilken massa tid man behöver lägga! Men det är förstås bra för utskänkningställena på Skavsta att ha folk sittande länge och vänta.

    Det är ju i stort sett alltid mycket folk på bussarna till Skavsta så jag fattar inte riktigt hur de har tänkt. Och som sagt, de borde ha varnat tydligare på hemsidan. Jag var ju inne och kollade där senast den 25 december.

    Jag tycker faktiskt att Flygbussarna är värre än själva Ryan. Otrevlig personal, dyrt, märkliga bagageregler och opålitlig tidtabell. När jag klagat har jag fått betydligt otrevligare bemötande än hos Ryan också.

  3. Ullah Says:

    Det är i alla fall lättare att ta sig till tåget.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; men svårare att åka tåg Stockholm-Belfast.

  5. Ullah Says:

    Jo, jag vet. Försökte vara lite lustig.

  6. Telefonissan Says:

    Men får man inte ha en liten ryggsäck i knät? Märkligt.

  7. Lisbeth Says:

    Nu Anna får du börja använda både svångrem och hängslen. Jag tillhör också Ryanair skaran som sett det mesta dras in. Det jag undrar är hur klarar en icke van resenär av alla dessa tänka på i förväg saker som inte står i informationen? När jag för fem år sedan åkte som mest öppnades en linje mellan Arlanda och Nottingham av ett annat flygbolag. Lågpris det med och underbart bekvämt. Tyvärr blev den inte lönsam utan lades ner. Har ni provat Norweigen Air? Några bekanta har börjat använda deras lågpris och det fungerar ypperligt. Skiljer några hundra i pengar men när jag ska över i början av Mars ska jag noga kolla upp kostnaden. Skulle vara skönt att kunna stanna med tåget direkt på Arlanda. Då skulle jag även slippa flygbussarna och det är ju också 200:- samt om det blir som du säger ytterligare försämringar kan det bli svårt för oss som kommer en bit ifrån att passa om det bara går en buss. Räcker ju att det är en liten försening på tåget ner eller bussen ner o det kan vara kört. För vem kan betala flygtaxi? Inte jag i alla fall

  8. Annaa Mattsson Says:

    Telefonissan; deras godkända mått är minimala. Det är synnerligen märkligt. Hade sällskap med en fotograf en gång som hade en kompakt ryggfotoväska. Hon var tvungen sätta in den. Med kameror för många tusen kronor. Jag hjälpte henne hålla de lösa kamerorna i knät, de tog ju mer plats på de sättet och var otympligare och det var lite löjligt med den tomma väskan i bagageutrymmet. Men den där påfösaren som står utanför var nöjd.

    Lisbeth; Observera att Ryan inte har något med Flygbussarna att göra. Det är ett eget bolag som har bytt ägare ett antal gånger under åren. Ryanair såg för några år sedan en möjlighet att konkurrera ut dem genom att hyra in ett eget bolag, men det gick alltså inte.

    När Mellan bodde i Glasgow var Norwegian ett utmärkt alternativ, de flög till Edinburgh. Men de har slutat flyga på Dublin nu. Det är ju dit hon flyger eftersom bussen till Belfast går från flygplatsen. Varannan timma dygnet runt.

    Enda alternativet dit är SAS, vilket iofs kan vara lönsamt ibland. I julas t ex åkte Äldsta tillbaka med dem, tusenlappen billigare än med Ryan. Jag antar att svenskarnas resande till Irland har minskat. Ett tag flyg även Malmoe Aviation, åtminstone från Göteborg, de var allra bäst. Flygbussarna är nu uppe i 249 kronor returbiljett för sin försämrade service och sitt otrevliga bemötande.

  9. Lisbeth Says:

    Nej visst vet jag att Ryanair inte är direkt kopplade till flygbussarna. Det jag menade var ju att du ändå är beroende av bussarna både till Skavsta och Västerås om du inte är bilburen. Att sen tro att det flygbolaget är intresserad av att ha en bra service på transporten till platsen där flyget går ifrån är väl ungefär som att tro på tomten fast man är över 50- år

  10. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; nä, det var ju inte av vänlighet Ryan startade den konkurrerande verksamheten utan för att de såg just en konkurrensmöjlighet. Synd att de inte lyckades!

    Precis! I Sverige har vi ju i alla fall till de flesta ställen någon typ av flygbuss till närmsta tätort. I Derry t ex står man där efter klockan 19:00 och före klockan 13:00 på söndagar och är hänvisad till taxi.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: