Änkor ligger inte

Jag deltar med jämna mellanrum i marknadsundersökningar via webben. Det är inte så betungande och det rinner in en liten, mycket liten slant, ibland. Dessutom tycker jag det är lite intressant och lärolikt och ser hur dåliga och bra undersökningarna kan vara. Alla har vi ju våra små böjelser.

Idag blev jag erbjuden att delta i en som uppenbarligen handlade om underlivsproblem hos kvinnor i samband med sex. Man blev ordenligt tillfrågad om man verkligen ville delta och jag sa ja.

Men redan efter de grundläggande uppgifterna föll jag ur. Kvinna var ok. Ålder var ok.

Men jag föll på civilståndet. Man kunde välja på olika. Som gift/sambo, frånskild, änka/änkling, singel. Jag valde mellan singel och änka. Tänker så här att änka förblir man ju vad man än hittar på efter att änkeståndet har inträtt. Den som gifter om sig är ju inte mindre änka för det, den som är singel är lika mycket singel oberoende av hur singlandet har gått till. Så jag fyller nästan aldrig i just änkeståndet. Men den här gången gjorde jag det.

Och fick svaret att jag tyvärr inte stämde med målgruppen för undersökningen. Innan jag ens fått en enda fråga om sexliv. Inte en enda!

MP3 Panel anser helt enkelt att änkor inte har sex. Oberoende av ålder. Man behöver inte ens fråga dem. De ligger inte.

Ett synnerligen intressant generaliserande i Sverige 2012.

13 svar to “Änkor ligger inte”

  1. Ullah Says:

    Vad fantasilöst.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag gissar att det framförallt unga människor som sätter ihop dessa frågor. När jag någon gång haft kontakt med något av dessa institut för att jag tyckt att enkäterna har varit alldeles uppåt väggarna, så har jag mötts av mycket unga personer som har varit väldigt svårkommunicerade.

  3. noemi Says:

    Jag är verkligen förvånad….fattar inget…tala om förlegade åsikter om änkor.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Noemi; jag blev faktiskt paff själv också. De kan inte ens skylla på att de inte vill riskera att utsätta just den gruppen för pinsamma frågor, man hade redan fått klart för sig vad undersökningen gick ut på.

  5. Rutan Says:

    Det gör väl ingen som är över 50 år??

  6. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; men det verkade inte som om jag föll för åldersstrecket. De ville väl inte visa sig fördomsfulla. Men sen fick det ju vara någon måtta.

    Väldigt ofta avspeglar sig en mycket inskränkt världsbild i frågorna.

  7. Bloggblad Says:

    Har mammor och pappor sex? Och gamla människor? Jag halkade in i ett tv-program om gamla (= äldre än jag, minst 5 år) som berättade om sina sexvanor. Reportern verkade minst sagt besvärad.

    Undrar om änklingar också halkade ur systemet, eller om det är tänkbart att de har sex. Jag fnissade lite när jag läste ditt inlägg. De som gjort enkäten kanske är släkt med de affärsbiträden som säger att de flesta kvinnor har st. 38 i kläder…

  8. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; det stod änka/änkling så det är möjligt att förhållandet var jämlikt. Men jag hade ju svarat ”kvinna” tidigare så jag vet ändå inte.

    Det är också väldigt spännande hur man åldersbuntar i de där enkäterna. Rimligtvis borde man ha en åldersnivå 65+ eftersom det ändå är den allmänna pensionsåldern och man kan tänka sig att vissa konsumtionsvanor kan förändras då på sätt som skulle kunna bli synliga i statistiken. Detta förekommer i stort sett aldrig! Ibland buntas gamlingar ihop redan från 55, ibland från 59 eller 60.

    Jag tror faktiskt jag ska ta kontakt med själva institutet och fråga hur de tänker.

  9. frktjatlund Says:

    Min bror blev änkling vid 48 års ålder och han har ihop det med en finsk sjuksköterska. På alla sätt. Samma med änkan i vår närhet. Hon har till och med fysiska bevis på att hon och hennes sambo kopulerar.

    Jag tror att det är en åldersfördom. Änkor är gamla. Gamla får inte ligga.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; ja det är ju en sak att tvingas tänka sig att gamla strävsamma par ligger då och då. Men att änkor och änklingar skulle ge sig ut på banan. Nä någonstans måste ändå anständighetsgränsen gå.

    Jag ska som sagt kontakta institutet och fråga hur de tänkte. Jag vill ha en detaljerad förklaring.

  11. Lisbeth Says:

    Man får inte le åt en sådan tragisk ratning men jag måste. Är detta 2012? Sen kan man också börja fråga sig om undersökningen kommer från Usa. Då skulle jag inte bli förvånad för deras skenhelighet skulle jag inte orka med att leva i. Det man inte pratar om finns inte och fasaderna styr åsikterna.
    Jag deltar också i en del undersökningar. Blir jag bortplockad förstår jag oftast varför. Skulle det här ske för mig skulle jag genast maila iväg ett svidande brev till berörda

  12. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; undersökningen är nordisk med säte i Danmark, men de har säkert svensk personal också och undersökningarna är tydligt anpassade efter svensk marknad.

  13. Ullah Says:

    Inte bara är det är irriterande, kontraproduktivt också, för de sorterar ju bort människor utan anledning och falsifierar på så sätt undersökningen.

Kommentera

