Som en gammal uttänjd behå, eller reclaima feminsimen!

Det är som om det finns en massa ackumulerad debattsugenhet i januari. Redan är flera stora ämnen avverkade, både i media, på facebook och i bloggarna. Bloggläsandet och kommenterandet sjunker också över jul, det går alldeles utmärkt att se i den statisik som tillhandahålls att redan någon gång i mitten av december börjar det dala rejält. För att sega sig uppåt.

Det kan naturligtvis göra kommentarberoende kommersiella bloggare som allas vår Clara oroliga. Så hon passade på att sticka ut hakan med ett nykterhetsmanifest häromdagen. Läsarna hakade förstås på, det vore inte hennes läsare annars. Vips var det Clara som uppfann nykterhetsrörelsen i Sverige, i januari 2012. Jisses vad hon kan den kvinnan.

Jag ska inte öppna moteld med ett alkoholliberalt inlägg.  Jag avhöll mig från att kommentera också.

Vad ska man då sticka ut hakan med? Modersroller och familjen Wahlgren börjar vi väl tröttna på. (Jag tycker den andra familjen Wahlgren är mycket roligare för resten, Pernillas julpyssel med trilsk son borde bli en julklassiker, där kan den likstela pyssel-Clara slänga sig i väggen). 

Förra året vid den här tiden var det mycket om kvinnokroppen.

Det är alltid lika aktuellt. Där kan jag göra ett ryck igen. Ikväll har det flimrat förbi en hel del TV. Och jag har t ex kunnat konstatera att det blivit mer smakfullt när det gäller både kropp och kläder inom den amerikanska countryn. Färre fransar, stora bröst, vita stövlar och cowboyhattar. Och bra musik. Countrygalan var det jag såg, den tyckte jag var bra.

Men det där var ju inte kontroversiellt. Det tyckte jag däremot ett inslag tidigare under kvällen var. I programmet Fashion (tror jag, det flimrar så mycket). En känd burlesk-artist intervjuades. Hon sa det som tjejer i genren brukar säga, att burlesk-strippandet är en konstform som kvinnor gör för sin egen skull, inte för männen. Jag tror henne. Även om det säkert finns flera bottnar. Jag tror nämligen att utan männens uppskattning skulle inte själva kicken vara lika stor. Men sedan sa hon något som jag inte förstod och som jag tyckte intervjuaren kunde ha hakat på med ett enkelt ”hur menar du nu?”

Hon påstod nämligen att hon som burlesque-artist hade en mission att fylla genom att återerövra (reclaim) själva kvinnligheten.

Ursäkta? Vem har lagt beslag på den? Patriarkatet? Queer-maffian (”Det är bögarnas fel..!”)

Nej jag fattar. Det är alla vi andra, den stora grå massan av förrädare som gömt undan den. För att vi inte vågar visa oss som riktiga kvinnor.

Det brukar mest vara män som har sådana argument annars. En viss sorts män som med tvärsäkerhet säger vad riktiga kvinnor vill och vågar. Det handlar alltid om sexiga underkläder och kurvor.)

Hade hon varit svensk skulle hon lagt in en fras om feminism också.

Där undrar jag om det inte är dags för en reclaim-rörelse. Återta feminismen från dem som missbrukar ordet!

Eller det kanske är för sent. Begreppet kanske har blivit som en gammal behå, till slut så uttänjd i resåren att den inte duger till något annat än att kassera eftersom den inte fyller någon funktion längre.

14 svar to “Som en gammal uttänjd behå, eller reclaima feminsimen!”

  1. Karin/Blott Sverige Says:

    Ja, sen Görans Persson sa att han var feminist tycker jag nog ordet inte säger så mycket. Alla svenskar, liksom.

  2. Sara Says:

    För att nyansera lite: Om hon är amerikansk (jag antar att det var Deeta?) kan en förklaring till det uttalandet vara att hon kontrasterar kvinnlighet, inte bara mot feminism utan också mot sexualisering. Det där något man ibland hör från icke-feminister, att de vill lyfta fram sensualism och skönhet utan att det bara blir kön, som så ofta i populärkulturen för närvarande.

  3. Monika Says:

    Nu vet jag ju inte vad just den här kvinnan menade, men idén som ofta ligger bakom är väl att man vill ha ett erkännande av att den yttre femininiteten bara är en del av en. Att man ska få ha typiskt feminina kläder osv utan att det antas säga något om ens intellekt, arbetsfördelningen i ens familj osv.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Karin; ja det blev liksom en kapplöpning där ett tag.

    Sara; tror inte det var hon. Aimee eller något sånt. Kan hända att det var så hon menade, det hade varit bra att få den förklaringen. Men det är samtidigt svårt att riktigt ta till sig hur man frigör strippande från sex.

    Monika; jag köper de argumenten, självklart, så som du framför dem. Men det är när man vänder på dem, som faktiskt en del kvinnor gör, att just detta att framhäva den yttre feminiiteten på ”rätt” sätt är ett utrryck för feminism, det är då jag reagerar och tycker att jag i så fall lika gärna kan köpa Göran Persson-feminismen.

  5. Bloggblad Says:

    Jag hade hoppats på lite mer debatt om innebandyträningen där ledarnas kvinnosyn kom fram utan att de ens hade tänkt tanken att nån kunde tolka det som FI (m.fl.) tolkade det… Det är nästan ännu värre om det kommer så spontant och ogenomtänkt. Men det tystnade visst snabbt. Undrar varför…

  6. Rutan Says:

    Riktigt kul att läsa Claras inlägg. ”Du borde starta en rörelse” tycker flera. Ja, den kan heta något typ Ungdomens Nykterhetsförbund eller något på engelska så det blir en internationell rörelse. En International Orden liksom! Och alltid kommer det kommentarer när det gäller rökning, att om man går förbi en rökare så får man röklukt i håret. Spela roll, när de tvättar håret varje dag?

    Jag har tänkt samma sak om burleskflickorna. Ponera att alla män var blinda. Ingen man hade någonsin sett ett åtsnört liv och en svällande barm och inte brydde sig ett dugg. Skulle flickorna då utmana varandra i burleskeri?

    Vem är det som säger att just den genren vad gäller kläder och agerande är det mest kvinnliga?

    Visst är det roligt för dem som gillar det och utmanande och kanske befriande, men det är inte för feminismen utan för spelet med männen. De män som talar om ”riktiga kvinnor”.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; man kommer inte längre med den debatten, för det finns ingen som försvarar, alla ”vet” att det är fel. Det var ju en man, ordföranden i den aktuella klubben tror jag, som fick stå där och skrapa lite med foten och halvt försvara halvt ta avstånd. Längre kommer man inte.

    Rutan; ja visst var det, snäppet bättre än när hon i höstas blev ombedd att ”ta tag i miljöfrågan”.

    För övrigt kan jag bara hålla med om det du säger. Med tillägget att det är både ett spel för varandra och med männen.

  8. frktjatlund Says:

    Det är för mycket rödstrumpa i mig. Aldrig i livet att sexiga underkläder är att bejaka kvinnligheten.

    Om jag ska vara alkoholliberal? Ja, jag gillar vin. Men det betyder inte att jag ger mig på folk på stan vid femtiden en lördagsnatt.

    För Clara och hennes polare skapades världen någon gång 1958. Ungefär i samma veva som deras föräldrar föddes.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; jag kan sträcka mig så långt som att acceptera att det gäller för andra. Men jag vill inte vara tacksam för att de anser sig ha återerövrat kvinnligheten. Eftersom jag inte önskar mig den typ av kvinnlighet.

    Men Clara och hennes fans måste väl ändå ha hört talas om nykterhetsrörelsen? Den var rätt aktiv 1958. Eller kanske inte. Men hon har väl något slags anknytning till Umeå, där moderna straight edge rörelsen haft ett starkt fäste. Fast de äter förstås inte kalops. Svenska sXe:are är väl veganer.

  10. Monika Says:

    Jag läste en intervju med Clara i en gammal Mama på mvc, och hon nämnde faktiskt just straight edge som något som influerat henne mycket.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Monika; jag hade också för mig det faktiskt. Clara är inte okunnig, det är hennes läsare som är det!

  12. Monika Says:

    Annaa, det är väl en ny aspekt av den gamla särartsfeminismen. Kvinnor ska vara kvinnliga och män ska vara manliga och så kommer vi överens om att det är lika bra! Tjoho! Som jag uppfattar det var det förr mer fokus på att kvinnor hade kvinnliga färdigheter och mentala kvaliteter (empati, tålamod osv), och nu fokuserar man gärna på utseendet. I den gamla härliga Rigmor Robert-filmen pratar de inte speciellt mycket om kvinnors utseende vad jag minns. När man fått barn och mannen vill vara otrogen till exempel är det inte för att man blivit tjock och ful, utan för att han känner sig utanför när man gått in i modersrollen.

  13. Ullrika Says:

    Jag har lika svårt att skriva nåt om burlesk som om Clara men det var ett intressant kommentarsfält att plöja. DET kan jag skriva iaf!

  14. Noemi Says:

    Satte mig och läste på tbanan på underbaraclaras blogg. För mig är det fascinerande hur det kommer sig att vissa bloggar blir så störtpopulära. Egentligen skriver hon ju inga spektakulära grejer, vardagsliv, hennes egna tankar….mesta sunt förnuft. Fast det kanske är just det, att folk känner igen sig….? Det är vad folk vill ha en reflektion av sitt eget liv.

    Jag har större förståelse för bloggar som jag känner till, vissa stora hästbloggar, visst finns beundrat där men även en intresse och passion för hästar som det skrivs om i dessa. Förstår mer att de är populära och tusentals läsare, mer än Claras blogg…

    Men jag tror att folk vill inte utmanas, de vill känna igen sig därför blir Clara populär…? Samtidigt undrar jag vad just den bloggen har som andra inte har som ser likadan ut?

Kommentera

