Undrar om det finns räv i Sätra

Nähä, jag tänker inte säga något om valet alls. Inga analyser, inga kloka eftertänksamheter.

Var på mitt sista möte i sosseföreningen ikväll. Nej nej, inte så, men jag får väl byta förening när jag flyttar. Stämningen var tjurig, men det är den ofta bland pensionärerna här ute. De är övertygade om att det är styrelsens fel att anslutningen till möten är låg och medlemsantalet står och stampar. När jag blir gammalpensionär ska jag sitta hemma och behålla min bitterhet för mig själv i stället för att sprida galla omkring mig. Tror jag.

Mitt hem liknar allt mindre ett hem. Vi har bestämt oss för att slänga hallmöbeln också. Den är jätteful, har alltid varit. Men när jag köpte den var jag så glad över att ha fått en stor hall där det fick plats en riktig hallmöbel att både förvara saker i och sitta på när man tog på sig skor, så jag impulsköpte första bästa. Av någon anledning har nästan aldrig någon gjort det. Suttit på den alltså. Utom mammakatten. If you see what I mean…

Snart är det lagom mycket möbler kvar för 56 kvadrat. Om man bortser från alla sängarna förstås. Funderar på om man kanske kunde ha en i köket också. Hade en kompis som bodde i en stor etta på Heleneborgsgatan, den hade en alkov i köket, riktigt mysigt med en säng bakom köksbordet. En natt åt räven upp en av hennes katter på uteplatsen. Undrar om det finns räv i Sätra. Mitt i Glasgow finns det.

10 svar to “Undrar om det finns räv i Sätra”

  1. Ullah Says:

    Det låter så skönt att göra sig av med så mycket.

  2. cruella Says:

    Ja! Säng i köket! Det är min dröm när jag blir ensam och singel (hur nu det ska gå till, för jag hade samtidigt tänkt behålla maken) och ska bo i en liten etta med kort cykelavstånd till Ribban i Malmö.

  3. malou Says:

    Släng sängen, köp en gammal bäddbar kökssoffa på loppis. Där kan du knöka ned massor, tillochmed gäster ;-).
    Det finns massor med kaniner i Glasgow som rävarna kan jaga. Det finns det i Aberdeen också, Jimmy (nästminsta Linns katt) har kommit en med några stycken.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ja visst är det!

    Cruella; ha ha, påminner mig om kompisen som tjatat i minst 20 år hur det ska bli när barnen givit sig av och hon flyttar ensam till en liten tvåa i Haga. Nu har alla barn flyttat med god marginal och hon har gift sig med sin gamla vanliga sambo och de bor kvar i villan, ska just renovera.

    Malou; det är fint med kökssoffor, bra sovplatser med tillräckligt mjuka bolster i, säkert bra att förvara sängkläder i också, men de är så förbålt obekväma att sitta i. Tycker jag. Så det blir nog inte av.

    Undrar om rävarna i Glasgow äter råttor också.

  5. rolf ohlson Says:

    Under tonåren bodde jag i köket hemma i en s.k. skåpsäng. Mycket praktisk och utrymmesbesparande, för vi hade ont om plats. Det finns olika modeller. Kanske finns beg. någonstans för en överkomlig summa.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Rolf; åh, jag minns de där gamla skåpsängarna! Det finns moderna varianter, såg någon som fällde ned en hel 140 cm resårsäng ur ett skåp varje kväll. (Eller förmodligen inte, förmodligen stod den nedfälld större delen av tiden.)

    Än så länge får jag nog behålla Pojkens säng. Tills han så att säga stiger upp, tar sin säng och går.

  7. Tricky Says:

    Jag längtar också efter ett miniboende fast säng i köket känns så….dammigt på nåt sätt.
    Just nu sitter jag inlåst i mitt rum och hör dottern argt slamra i köket, jagt var nyss en sekund från att säga ”ja jag VILL att du flyttar hemifrån”.
    Så det längtar jag mest av allt efter, att få vara ifred, att inte jämka viljor med för starka tonåringar.
    Nu när jag flyttade så tänkte jag också att jag hade lagom mkt möbler för det nya boendet men kartongerna…jag säger bara kartongerna, suck, hela mitt vardagsrum var fyllt av kartonger från golv till tak. Där missbedömde jag lite kan jag säga.

  8. Annaa M Says:

    Tricky; sängen i köket blir bara väldigt tillfällig, jag räknar med att Pojken flyttar till lägenhet i Uppsalatrakten ganska snart.

    Kartongerna är ett elände. Men jag hoppas ha lite färre än förra flytten. Hoppas i alla fall…

  9. frktjatlund Says:

    Det finns säkert räv i Sätra. Härom dagen virrade en älg runt på Södermalm.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; och finns det räv finns det grävling.

Lämna en kommentar